Volkswagen heeft inmiddels een breed scala aan elektrische modellen, en daar is de luxe ID.7 de meest recente van. Is de duurste elektro-Volkswagen dan ook de beste en belangrijker nog: heeft het merk uit Wolfsburg zich herpakt?Om een antwoord op die vraag te kunnen geven, besluiten we vanuit Utrecht en via Twente naar Noord-Nederland te rijden, om daarna weer huiswaarts te gaan. Het is een route van dik 500 kilometer, al hoeft dat voor de Volkswagen ID.7 met 77 kWh-batterij niet direct een probleem te zijn. Het WLTP-bereik van de auto bedraagt immers een flinke 600 kilometer. Redden we het op één lading?
Hoog verbruik bij kou en windAl op weg naar de eerste stop - een meeting met VER-lid Robert nabij Rijssen - weten we dat het niet gaat lukken. Van een WLTP-score moet je natuurlijk nooit uitgaan, maar het helpt ook niet dat er een flinke oosterwind staat en dat het kwik rond de 5 graden ligt. Het verbuik van de Volkswagen ID.7 ligt daarom vroeg in de ochtend zo rond de 200 Wh per kilometer. Daarmee zou een bereik van net geen 400 kilometer mogelijk zijn.
Op het moment dat we vanaf de A1 naar het noorden rijden, merken we direct de invloed van de wind op het verbruik van de Volkswagen ID.7. Dat daalt namelijk al snel: richting Haren verbruikt de 5 meter lange Volkswagen zo'n 190 Wh per kilometer. Tegelijkertijd stijgt de temperatuur en komt de zon tevoorschijn, waardoor de verbruikscijfers snel beter worden. Rond het middaguur en na dik 300 kilometer rijden staat de meter inmiddels op 19,1 kWh per 100 kilometer.
Dan hebben we het nog over een praktisch bereik van 400 kilometer, en dus is het noodzakelijk om in Friesland een snellader op te zoeken. Dat is in Nederland uiteraard geen probleem en ook het navigatiesysteem van de Volkswagen ID.7 werkt goed mee om ons naar de juiste stekker te navigeren. We gaan stoppen bij Fastned De Vonken, tussen Drachten en Leeuwarden.
Duidelijkheid over snelladenHet fraaie aan de nieuwe Volkswagen ID.7 daarbij is dat de batterij niet alleen automatisch wordt voorverwarmd, maar dat de auto laat zien wat de maximale snellaadcapaciteit is. Die is afhankelijk van de State of Charge (SoC) en temperatuur van de batterij. Ook geeft de auto aan hoe lang-ie nog nodig heeft om de batterij op de juiste temperatuur te brengen, om tot de maximale snellaadcapaciteit te komen. Zo weet je als eigenaar wat je kunt verwachten aan de snellader, en weet je ook of het loont om nog even door te rijden.
De Volkswagen ID.7 kan op papier met maximaal 185 kW laden, alhoewel meerdere online tests al hebben aangetoond dat het werkelijke snellaadvermogen van de auto hoger kan liggen. Bij Fastned zien wij een waarde van 164 kW bij een batterijacapaciteit van 15%. Bovendien hadden we de snellader mogelijk iets te laat in het navigatiesysteem gezet, waardoor de batterij niet op een ideale temperatuur was. Desondanks hebben we maar een paar minuten nodig om onze rit te kunnen voltooien.
Onderweg naar het zuiden daalt het verbruik van de Volkswagen ID.7 verder. Als we na 528 gereden kilometers terugkomen in Utrecht, staat er een verbruik van 18,4 kWh per 100 kilometer op het centrale scherm. Daarmee komt het werkelijke bereik van de grote sedan uit op 418 kilometer, en dat is toch fors minder dan de opgegeven 599 WLTP-kilometers.
Pluspunten Volkswagen ID.7Waarom Volkswagen zich met deze ID.7 dan toch heeft herpakt? We geloven dat het verbruik van de auto flink lager zal zijn, bij wat hogere temperaturen van minimaal 10 tot 12 graden. Er zijn immers al meerdere tests online te vinden waar dat het geval is. Bovendien heeft Volkswagen goed geluisterd naar alle kritiek die er op de eerste ID.7-modellen kwam. Een van de belangrijkste punten was het infotainmentscherm, dat te traag en storingsgevoelig was. Het grote scherm in de ID.7 werkt snel, ziet er fraai uit, zit goed in elkaar en kent een aantal handige opties.
Daarnaast is de afwerking en het materiaalgebruik in de ID.7 van een hoog niveau. Datzelfde gevoel krijg je ook van de aandrijflijn: de 286 pk sterke elektromotor is sterk genoeg, maar reageert rustig op jouw input. Hij zorgt daarmee voor een zeer comfortabele rij-ervaring. De manier waarop de motor regenereert, draagt daar sterk aan bij. Het door ons gereden testexemplaar heeft ook de in 15-standen verstelbare adaptieve dempers, waarmee je de auto echt verschillende karakters kunt geven.
MissersMissers zijn wat ons betreft het ontbreken van een one-pedal-drive-modus en een frunk. En net als in alle moderne auto's zit ook deze vol met vervelende en afleidende piepjes en waarschuwingen. Wat Volkswagen óók snel moet vervangen, zijn de veel te sensitieve aanraaktoetsen op het stuur. Ook daar wordt gelukkig aan gewerkt.