RTL Nieuws schrijft vanochtend over de enorme verschillen tussen laadtarieven in de vier grote Nederlandse steden. "Dat vertraagt de overgang naar elektrisch rijden en de klimaatwinst die dat oplevert", aldus VER-bestuurslid Maarten van Biezen.
Gemeente Utrecht is duurder dan FastnedDe enorme verschillen tussen de laadtarieven zijn inzichtelijk gemaakt door vergelijkingssite Pricewise. Het keek naar de prijzen die men betaalt bij een publiek oplaadpunt in Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Amsterdam. Waar een kWh in Rotterdam en Den Haag respectievelijk 31 en 33 cent kost, betaalt men voor dezelfde hoeveelheid stroom bij een publiek laadpunt in Utrecht 79 cent. Dat is een hoger tarief dan snellaadaanbieder Fastned hanteert: daar kost een kWh momenteel 69 cent.
De Gemeente Utrecht laat weten dat het verwacht dat de laadprijzen het komende kwartaal weer gaan dalen, maar wil de VER graag een garantie voor hebben. "Vorig jaar kostte ook laden in Amsterdam minder dan 30 cent, dat is nu zo'n beetje verdubbeld (naar 56 cent, red.)", zegt Maarten van Biezen. "Bij een laadprijs van 70 cent per kWh zijn de kosten vergelijkbaar met het tanken van een benzineauto. Elektrische auto's zijn een stuk duurder in de aanschaf dan benzineauto's. Dat wil je terugverdienen met goedkoper rijden, maar dat lukt op deze manier niet. En dat vertraagt de overgang naar elektrisch rijden en de klimaatwinst die dat oplevert."
Het volledige artikel van RTL Nieuws lees je via
deze link.