We krijgen de laatste weken steeds vaker de vraag over wat de Vereniging Elektrische Rijders doet tegen de mogelijk enorme stijging van de mrb vanaf 2026. In dit artikel leggen we je uit wat we doen, om welk effect te bereiken. Laten we één ding vooropstellen: het rijden in een elektrische auto hoeft volgens ons niet gratis te zijn. Na jarenlange mrb-vrijstellingen is het helemaal niet erg dat ook eigenaren van elektrische auto's motorrijtuigenbelasting (mrb) gaan betalen. Wat is dan het probleem? Het Kabinet heeft, zoals het er nu naar uitziet, aangekondigd dat ook eigenaren van elektrische auto's het volledige mrb-tarief gaan betalen. En daarmee wordt een elektrische auto duurder dan een brandstofauto.
Hogere tarieven voor EVDe mrb wordt in Nederland berekend op basis van gewicht. Voor een zwaardere auto geldt daardoor een hoger mrb-tarief. En daar zit precies het probleem voor elektrische auto's. Door het hogere gewicht ten opzichte van auto's met verbrandingsmotoren uit dezelfde klasse, valt ook het mrb-tarief voor EV's straks veel hoger uit. Hoeveel dan? Neem een Tesla Model 3 en een Mazda 6. Voor laatstgenoemde betaal je (in de provincie Utrecht) vanaf 2026 €820 per jaar aan mrb, de Tesla kost €1.208 per jaar. Kijken we naar een Renault Zoe en een Renault Clio, dan bedraagt het verschil in mrb op jaarbasis €392. Dat verschil is nog hoger als we een Volkswagen Golf vergelijken met een Volkswagen ID.3 (€488).
Het is vooralsnog onduidelijk wat er precies gaat gebeuren. En dat heeft enorme effecten. Potentiële kopers van elektrische auto's wachten nu met de aanschaf van een auto, omdat ze niet weten hoeveel ze vanaf 2026 moeten gaan betalen. En dat heeft weer een enorm effect op de automarkt. De verkoop van elektrische auto's zit momenteel echt in het slop: autodealers (nieuw en tweedehands) verkopen momenteel heel weinig elektrische auto's. Dat zet de transitie naar een duurzaam wagenpark op het spel.
Mogelijke oplossingVandaar dat de VER pleit voor duidelijkheid, die op korte termijn moet komen. Dat doen we inmiddels al enige tijd, door het sturen van Kamerbrieven naar de Tweede Kamer. Ook zijn we veelvuldig in de media aanwezig om deze problemen aan de kaak te stellen. En ja, we komen ook met oplossingen. Zo zien wij graag de invoering van een gewichtscorrectie, waarbij het gewicht van de batterij van een EV niet meetelt in de gewichtsbepaling van een auto voor de mrb. Op die manier zal het voor mensen financieel aantrekkelijker zijn om een elektrische auto aan te schaffen, want de Total Cost of Ownership zal zo altijd lager uitvallen. En daarmee wordt de duurzame keuze gestimuleerd.
Via onderstaande links lees je een aantal artikelen van de afgelopen weken terug waarin we de problemen en oplossingen voor de problemen benoemen.