Door elektrisch te rijden, zorgen we voor minder co2 uitstoot én voor schonere lucht in dorpen en steden. De klimaatdoelen voor 2030 raken echter steeds verder uit zicht.
Om de transitie mogelijk te maken moet elektrisch rijden juist betaalbaar worden voor veel meer mensen. Het omgekeerde dreigt het geval te zijn.
Kortingen voor fossiel rijden worden wel doorgezet naar 2023, voor elektrisch niet. Sterker nog, wie thuis zijn auto laadt, komt met het energieplafond voor hele hoge kosten te staan. Net als met een warmtepomp. In de praktijk blijkt bijvoorbeeld dat bij de verwachte tarieven in 2023 een EV bij thuisladen zo'n €1000,- duurder is in energiekosten dan een benzine auto (20.000 km).
Mensen die hebben geïnvesteerd voor een beter klimaat, voor henzelf én voor anderen, worden door dit kabinet in de kou gezet.
Mensen die de overstap zouden willen maken, doen dat straks niet met deze tarieven.
Vanuit VER willen we de transitie blijven versnellen. We willen daarom:
- Hoger plafond voor elektriciteitsgebruik (kWh) en een lagere prijs onder het plafond. 70ct/kwh is onredelijk hoog vergeleken met de prijs onder het plafond voor gas.
- Doortrekken BTW verlaging 2022 (van 21 naar 9%) en korting Energiebelasting aan de laadpaal tot juli 2023. Net als accijnskorting op fossiele brandstof, daar zit 17ct liter korting op tot juli 2023, terwijl marktprijs eerder daalt dan stijgt.