VER pleit voor duidelijker EV-beleid

Gepubliceerd op: 02 juni 2023
Deze week werd er veel gesproken over de subsidiepot voor elektrische auto's, die nog lang niet leeg is. NOS, NPO Radio 1 en RTL Z vroegen ons om een reactie en uitleg. Want hoe kan het dat die pot dit jaar nog zo vol zit, maar andere jaren zo snel leeg was?

Dat zit 'm vooral in onduidelijkheid rondom EV-beleid, zo stelt bestuurslid Maarten van Biezen in verschillende media. "De afbouw van fiscale voordelen, nu en in de toekomst, maakt dat particuliere en zakelijke rijders minder snel de overstap maken naar een elektrische auto." Vooral de stijgende motorrijtuigenbelasting is een probleem. Of beter gezegd, de onduidelijkheid daarover. 

Geen gewichtscorrectie
Per 2025 is het plan om ook de EV vol te gaan belasten op het gebied van de mrb. Maar een gewichtscorrectie staat vooralsnog niet op de planning. Die gewichtscorrectie zorgt ervoor dat het gewicht van de batterij niet wordt meegerekend voor de mrb. Bij het uitblijven van die correctie, wordt een EV echter zwaarder belast dan een benzine- of dieselauto. Juist de batterij maakt een auto veel zwaarder dan een fossiel model uit dezelfde klasse. Maar dat kan niet de bedoeling zijn. De VER pleit daarom voor een gewichtscorrectie, zodat elektrisch rijden altijd nog aantrekkelijker is dan fossiel rijden. Bovendien heeft de consument recht op duidelijkheid, en die ontbreekt nu.

Een ander belangrijke reden voor onzekerheid bij de consument, zijn stijgende en niet-transparante prijzen voor elektrisch rijden. Mensen die een elektrische auto hebben en afhankelijk zijn van een publieke laadpaal, hebben momenteel te maken met onduidelijke prijzen. In de ene stad kost een kWh namelijk veel meer of minder dan in de anders stad. Het verschil kan oplopen tot wel 30 cent per kWh, en daarmee kost elektrisch rijden in de ene gemeente dus zomaar veel meer dan in de andere, zonder dat je daar iets voor kunt doen. Hierover, en meer onderwerpen die elektrisch rijden momenteel vertragen, spraken we deze week bij de NOS, RTL Z en NPO Radio 1. Wil je ons terugzien en horen? Klik dan op onderstaande links: