Marina van Helvoort is per 5 augustus toegetreden als bestuurslid van de Vereniging Elektrische Rijders. Marina nam enkele jaren geleden het initiatief voor de EV helpdesk ten behoeve van elektrische rijders. Daarnaast startte zij E-Division, vanuit waar zij trainingen verzorgt aan autodealerbedrijven, leasemaatschappijen, wagenparkbeheerders en ook bedrijven buiten de mobiliteitsbranche over alle facetten van elektrische rijden. Ook ontwikkelde E-Division de EV-app voor het makkelijk vinden van de belangrijkste aspecten van elektrisch rijden. Sinds kort is haar portfolio aangevuld met een EV E-Learning traject voor zowel beginners als gevorderden, speciaal gericht op Service en Verkoop voor alle branches die met elektrisch vervoer te maken hebben of krijgen. VER-Bestuur Het VER-bestuur is verheugd met de toetreding van Marina tot het bestuur van de vereniging. “Een absolute versterking”, zegt voorzitter Koos Burgman. “Marina is een groot kenner van de wereld van elektrisch rijden en heeft daarin een groot netwerk ontwikkeld. Zij is een echte EV-ambassadeur en heeft al veel rijders en professionals in en buiten de mobiliteitsbranche verder geholpen met haar kennis en inzichten”. Marina spreken? Op 23 september is Marina één van de sprekers op de EV Voor Groentjes cursusavond en kun je al je brandende vragen bij haar kwijt! Interview VER-Bestuurslid Vincent Everts interviewde Marina over haar doelen bij de VER! https://youtu.be/IcpMGt_RI3U
Bijna een halvering van de aanschafsubsidie van de elektrische auto voor particulieren, waardoor minder mensen een elektrische auto kunnen aanschaffen. Veel snellere afbouw van het bijtellingsvoordeel. Dit gebeurt nu dus al vanaf 2020, en dat wijkt af van bestaande belastingafspraken. Dit betekent dat mensen die in dit jaar een elektrische auto hebben besteld met het oog op 4% bijtelling, 8% bijtelling gaan betalen als de auto pas in 2020 wordt geleverd. Dit zijn naar schatting meer dan 10.000 rijders omdat veel mensen nog op de levering van hun elektrische auto wachten. Hiermee maakt de overheid zich onbetrouwbaar. Schrappen van bijna alle voorstellen die fossiel rijden duurder maken: hierdoor wordt de benzineauto een aantrekkelijker alternatief. Stoppen stimulering na 2025, waardoor elektrisch rijden sterk ontmoedigd wordt. De verkoopaantallen zullen halveren ten opzichte van de eerdere voorstellen. Grote onzekerheid over de invoering van een kilometerheffing: het is volstrekt onduidelijk hoe de regeling eruit gaat zien en welke effecten dit zal hebben op de verkoop van elektrische auto’s. Positief is de VER over de voorstellen om tweedehands elektrische auto’s aantrekkelijker te maken voor particulieren.
beknopte handleiding om de feiten op een rijtje te zetten en de meest gebruikte claims feitelijk te checken. Meer weten? Neem contact op met Maarten van Biezen: maartenvanbiezen@evrijders.nl
Bestuurslid Maarten van Biezen sprak in Kassa over elektrisch rijden. Kijk hier de aflevering terug
EV-rijders willen steeds vaker zélf kunnen bepalen met welke energie ze hun auto laden - en terecht. Daarom is het sinds januari 2019 mogelijk om bij openbare laadpalen van Allego in Arnhem de leverancier te kiezen die bij jou past. De huidige wet staat slechts één energieleverancier per laadpaal toe, die daardoor automatisch wordt bepaald door de laadpaalbeheerder. Als EV-rijder kun je dus niet zelf kiezen welke leverancier de stroom voor jouw auto levert. Dat vindt Allego een beetje vreemd, en Allego niet alleen. Daarom is laadpaalbeheerder Allego samen met EXE en energieleveranciers EnergyZero, NieuweStroom, Mijndomein Energie én Vandebron een pilot gestart die vrije keuze mogelijk maakt. In Arnhem kunnen EV-rijders bij openbare laadpalen van Allego nu zes maanden lang zélf kiezen wie hun energie levert tijdens het laden. Bij succes wordt de pilot verder uitgerold en kun je in de toekomst hopelijk overal kiezen voor goeie energie. Wil je meer informatie? Kijk dan op www.openlaadpaal.nl . Kijk ook op https://www.openlaadpaal.nl/mijndomeinenergie voor het interessante aanbod van Mijndomein Energie. Een laadpas voor € 1,50 per maand zonder transactie kosten, je betaalt dus alleen de kosten van de laadsessie. En als je nu bestelt, betaal je de eerste 3 maanden geen kosten voor de laadpas en laad je gratis bij de palen van Allego in Arnhem.
Onderzoek Vereniging Elektrische Rijders Afgelopen maand vroegen wij in een enquete elektrische rijders (83%) en geïnteresseerden (17%) naar hun favoriete elektrische auto van het moment. Daar kwam de volgende top 5 uit: 1) Tesla Model 3 2) Tesla Model S 3) Hyundai KONA 4) Tesla Model X, Nissan Leaf, Jaguar I-Pace 5) Renault Zoë Vlak hierna volgden de Kia E-Niro, de Hyundai IONIQ en de BMW i3. Wie rijdt wat? Van de ondervraagden rijdt 60% in de auto van hun keuze en zegt 20% de auto van hun keuze te gaan bestellen. Ben jij ook van plan dit jaar een elektrische auto aan te schaffen? Bekijk hier een actueel overzicht van de levertijden van elektrische auto's in Nederland. Vereniging Elektrische Rijders De Vereniging Elektrische Rijders is de grootste vereniging voor elektrische rijders (en liefhebbers) van Nederland. Rijd jij elektrisch of ben je dat in de toekomst van plan? Word GRATIS lid van de VER.
Prijsvraag In 2018 hadden wij een prijsvraag voor het beste idee om tweedehands elektrische auto's te promoten. De eerste prijs was een slimme lader van Zappi en de tweede prijs een weekend in de Tesla Model X van VER-bestuurslid Vincent Everts. Winnaars & Antwoorden #1) Sander Bel Een duidelijke rekenmodule waar je twee auto's met elkaar kunt vergelijken op Total cost of ownership. Je kiest twee auto's uit (ICE en E bijvoorbeeld), geeft de belangrijkste parameters in (zoals benzine/elektriciteitsprijs, aantal km/jaar etc). Vervolgens kun je dan zien wat de prijs per jaar is of over de tijd dat je de auto wilt rijden. Dit is voor de meeste mensen best ingewikkeld om zelf te doen, dus zou denk ik erg nuttig zijn (en aantonen dat in veel gevallen E goedkoper is, ondanks een hogere aanschafprijs!). #2) Jeffrey van Vegten (nog) Meer praktische koophulp bieden. Middels de huidige EV app. Kenteken van de 2e hands EV scannen of invoeren dan huidige wagen invoeren. En daarmee meeste praktische gegevens vergelijkbaar laten zien in km woon-werk afstand en kostprijzen verschil brandstof. Het heel duidelijk maken dat de running costs van een EV vele maken minder is dan de fossiel verbrander. Met dat verschil bedrag kan je prima sparen voor je next gen EV. En voor zonnepaneel eigenaren aangeven dat je ook puur je zonnestroom kan benutten (zappi lader iig) waardoor je zonnepanelen ook sneller terugverdiend zijn. #3) Alexander Haccou Het zou mooi zijn als een onafhankelijke partij (TUV-KEMA-TNO oid) een test kan ontwikkelen voor de status van de accu: dan weet je wat je koopt (2e hands). Ritje Model X 2de-prijswinnaar Jeffrey van Vegten mocht 3 dagen de Tesla Model X van Vincent lenen. Een leuke video als je wilt weten wat je van de Model X kunt verwachten als je er nog nooit in hebt gereden! https://www.youtube.com/watch?v=b0ym3eSbjaM Bekendmaking winnaars VER-bestuurslid Marc Bolier maakte tijdens de laatste VER-Meeting over Slim Laden de winnaars bekend! Bekijk hier alle presentaties van de VER-meeting. https://www.youtube.com/watch?v=t9DdAJFPQKU
Onderzoek Ben jij van plan om in 2019 een elektrische auto te kopen? Wij, als Vereniging Elektrische Rijders, deden onderzoek naar de actuele levertijden van de populairste modellen in Nederland i.s.m. 20+ Nederlandse dealers. Levertijden (bijgewerkt op 11-2-19) BMW i3: 2-3 maanden Hyundai Ioniq Electric: 1-4 maanden Hyundai Kona Electric: 12-13 maanden Jaguar I-Pace: 4-5 maanden Kia e-Niro: 12 maanden Kia Soul: 5-10 maanden Nissan Leaf: 1-2 maanden (en enkele direct uit voorraad) Nissan Leaf 62kwh: eerste levering deze zomer 2019 Opel Ampera-e: 6-12 maanden Renault ZOE: 4-5 maanden Smart ForTwo: 3-5 maanden Smart ForFour: 3-4 maanden Tesla Model S: deels uit voorraad leverbaar, anders 2 maanden Tesla Model X: deels uit voorraad leverbaar, anders 2 maanden Tesla Model 3 : 1-2 maanden Volkswagen e-Golf: 4-6 maanden (en enkele direct uit voorraad) Volkswagen e-Up: nieuwe versie januari 2020 bestelbaar Vereniging Elektrische Rijders De Vereniging Elektrische Rijders is de grootste vereniging voor elektrische rijders en liefhebbers van Nederland. Rijd jij elektrisch of ben je dat in de toekomst van plan? Word GRATIS lid van de VER. foto: KIA
De voorstellen uit het ontwerp Klimaatakkoord voor mobiliteit maken elektrisch rijden bereikbaar voor iedereen. Dat is goed voor het klimaat, de luchtkwaliteit en de portemonnee van automobilisten. In 2030 worden er alleen nog elektrische nieuwe auto’s verkocht. Dat zorgt voor 3.5 Mton CO2 reductie; bijna de helft van de totale CO2 reductieopgave van de sector mobiliteit. Het aanbod van elektrische auto’s, met steeds grotere actieradius en kortere oplaadtijd, gaat sterk groeien. Door de aankoopsubsidie (in 2021 €6000 Euro), de vrijstelling van aankoop- en motorijtuigenbelasting (BPM en MRB) en de veel lagere gebruikskosten, verdienen mensen die een nieuwe auto kopen het hogere aankoopbedrag van een elektrische auto al in een paar jaar terug. In de tweedehandsmarkt groeit het aanbod van elektrische auto’s sterk. Export van elektrische auto’s is in het ontwerp Klimaatakkoord minder aantrekkelijk gemaakt. En zonder mrb (en na 2025 met veel lagere mrb) en met energiekosten die nu al 2 tot 3 keer goedkoper zijn dan bij brandstofauto’s en substantieel lagere onderhoudskosten, zal dit voor veel mensen de meest aantrekkelijke optie zijn. Zeker in tweedehands private lease. In de zakelijke markt is elektrisch rijden door de verlaagde bijtelling het meest aantrekkelijke aanbod. De Vereniging Elektrisch Rijders benadrukt de noodzaak van inzicht voor de consument in de levensduur en oplaadcapaciteit bij aankoop van een gebruikte elektrische auto. Met de voorstellen uit de nationale Agenda Laadinfrastructuur kunnen mensen rekenen op tijdige beschikbaarheid van laadinfrastructuur bij aanschaf van een elektrische auto. Dat is winst. Noot voor de pers: De Vereniging Elektrisch Rijders (www.evrijders.nl ) is deelnemer aan de Mobiliteitstafel van het Klimaatakkoord. Bestuurslid Maarten van Biezen was aan tafel de EV liaison tussen Mobiliteitstafel en het Formule E-team. Hij is bereikbaar op 06-15599743.
rEVolution 2019 Altijd al een NASA-astronaut willen ontmoeten? Of meer leren over de Hyperloop-technologie? Zet 19 maart 2019 dan in je agenda voor rEVolution! rEVolution is het jaarlijkse netwerk-evenement gericht op duurzame mobiliteit, georganiseerd door laadpaalfabrikant EVBox . Afgelopen jaar verzamelden ruim 500 professionals zich in de Passenger Terminal in Amsterdam, waaronder sprekers als Tony Seba (Auteur) en Christina Bu (Voorzitter Vereniging EV rijders in Noorwegen). Er vond ook de grootste brainstorm over elektrisch vervoer ooit plaats. Op 19 maart, 2019 verwacht rEVolution voor de derde editie ruim 1000 aanwezigen van over de hele wereld. Ditmaal in de iconische Westergasfabriek in Amsterdam. De eerste sprekers zijn bevestigd: Dirk Ahlborn (CEO HyperloopTT), Isabelle Kocher (CEO ENGIE) en Ron Garan (voormalig NASA-astronaut). Het middagprogramma zal in het teken staan van diverse workshops, presentaties, een kleine beursvloer met veel inspiratie en netwerkmogelijkheden. 50% korting Met je lidmaatschap bij VER, kun je nu een ticket bestellen met 50% korting! Wees er snel bij: er zijn 25 tickets met korting te vergeven tot 31 december 2018. Ga naar revolution19.amsterdam en gebruik de kortingscode rEVolutionVER of boek direct via deze link .
Borden laadvoorzieningen Rijkswaterstaat plaatst nu onduidelijke borden die aangeven of een elektrische auto kan worden geladen langs de snelweg. Er is gekozen voor een blauwe schaduw achter het pompsymbool. Het symbool is onduidelijk en wordt bovendien gebruikt voor verschillende alternatieve brandstoffen zoals Waterstof, Elektriciteit en CNG. Petititie Automobilisten hebben behoefte aan een duidelijk bord voorzien is van een elektrisch snelladen icoon. Hierbij roepen wij Rijkswaterstaat op om duidelijk borden voor het snelladen te plaatsen. >>TEKEN DE PETITIE<< https://www.youtube.com/watch?v=H1b-PB6RHLo
RVO In opdracht van het ministerie van Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland maandelijks een cijferoverzicht samen. Het overzicht brengt de aantallen elektrische voertuigen en laadpunten in Nederland in beeld. Verkoop-marktaandeel BEV's verdubbeld Het verkoop-marktaandeel van ‘battery electric vehicle’ (BEV) personenauto’s in september was relatief hoog. Het verkoop-marktaandeel van BEV personenauto’s was in jan t/m sept 2018 meer dan twee keer zo hoog dan in jan t/m sept 2017. Best verkochte modellen Er zijn meerdere nieuwe automodellen beschikbaar en aangekondigd. De TOP 3 verkochte elektrische personenauto’s: Tesla Model S, Tesla Model X en Nissan Leaf. Ook zijn er bijna 500 reguliere (semi-) publieke laadpunten bijgekomen. Infographic Bekijk uitgebreid rapport: Totaaloverzicht Cijfers Elektrisch Vervoer september 2018 Ken jij EV-rijders of geïnteresseerden die nog geen lid zijn van de VER? Word gratis lid!