Het is onze missie om elektrisch, duurzaam
en schoon vervoer zo snel mogelijk betaal- en bereikbaar te maken voor
iedereen. Een geweldig én groots doel, maar we staan er gelukkig niet alleen
voor.
De VER is namelijk onderdeel van de GEVA:
de Global EV Alliance. Zoals de naam al verraadt is dat een mondiale en
overkoepelende organisatie voor verenigingen zoals de VER. Wij zijn namelijk
niet de enige onafhankelijke vereniging die zich inzet voor de elektrische
rijder. In totaal hebben wij 63 zusterverenigingen, verdeeld over 38 landen
wereldwijd. Die zijn allemaal onderdeel van de GEVA.
Het begin
Net als de VER is de GEVA een organisatie
die nog relatief jong is. In de coronaperiode ontstond namelijk de wens onder
EV-verenigingen om kennis met elkaar te delen. Dat bleek ineens heel makkelijk,
omdat de hele wereld in die coronaperiode overstapte op digitale
communicatiemiddelen. Noorwegen liep in die periode al ver voor op de rest van
de wereld wat betreft elektrische auto’s en de EV-vereniging uit dat land (Norwegian
EV Association) wilde graag hun kennis met andere partijen delen. De VER en
Plugin America stonden te springen om die kennis, en zo ontstond het idee om de
GEVA op te richten.
De GEVA heeft drie kerndoelen. Allereerst
wil het informatie en kennis delen wat betreft de activiteiten van
EV-verenigingen. Welke activiteiten werken voor een dergelijke vereniging? Wat
kun je beter niet doen. Daarnaast spreken de GEVA-leden met elkaar over de
structuur van alle verenigingen. Hoe kun je groeien? Wat kun je je leden
aanbieden? Hoe organiseer je jezelf? Als derde wil de GEVA een mondiaal
statement maken over elektrisch vervoer. Alle verenigingen en dus de GEVA
hebben als doel om elektrisch vervoer zo snel mogelijk bereik- en betaalbaar te
maken voor iedereen op deze planeet. En omdat je samen véél sterker staat dan
alleen, is de GEVA daar heel belangrijk in.
Succes van de GEVA
Op die manier probeert de GEVA de stem van
de elektrische rijder door te drukken. Neem bijvoorbeeld de vernieuwde
AFIR-regels, waar de GEVA heeft geprobeerd om de discussie te beïnvloeden en te
strijden voor het belang van de EV-rijder. En met succes, want per 2026 moet er
om de 60 kilometer een snellaadstation staan op élke Europese snelweg.
De GEVA is daarom hard bezig om samenwerkingen
op te zetten met allerlei grote spelers in de mondiale EV-wereld. Momenteel
wordt er een groot Europees onderzoek gedaan naar Slim Laden en
V2X-technologie. De EV-rijder wordt al snel vergeten in dat soort onderzoeken,
maar de GEVA heeft ervoor gezorgd dat ook de elektrische rijder zich in de
discussie kan mengen. Want de consument wil weten wat er straks met zijn of
haar data gebeurt. In wiens handen komt die, en welke partijen kun je daarin
vertrouwen? De GEVA groeit flink en dus kan het een steeds steviger vuist maken
in al dat soort kwesties.
De VER heeft een belangrijke rol binnen al
die kwesties, want het maakt onderdeel uit van het GEVA-hart. Zoals beschreven
was de VER al vanaf het begin betrokken bij de GEVA, en is het – naast de
Verenigde Staten, Noorwegen, Oostenrijk en Slovenië – deel uit van het bestuur
van de organisatie.
Jouw rol in de GEVA
Wat kun jij daar dan in betekenen? Voor de
GEVA geldt eigenlijk hetzelfde als voor de VER. Heeft de vereniging méér leden,
dan kan het de stem van de EV-rijder in grote en belangrijke mondiale
discussies en vraagstukken veel beter vertegenwoordigen. Groeit de VER, dan
groeit ook diens rol in de GEVA, en dus diens stem in alles omtrent elektrisch
rijden. Wil je als VER-lid graag onderwerpen op de agenda van de GEVA zetten,
neem dan contact op via VER-bestuurslid Ellen Hiep (ellenhiep@evrijders.nl).
Meer informatie over de GEVA vind je op www.globalevalliance.com.