Ronald houdt alles bij van zijn Renault Megane E-Tech Electric

Gepubliceerd op: 24 augustus 2023
De maandelijkse VER-auto delen we met onze leden, maar we gaan er ook mee op bezoek bij eigenaren van hetzelfde model om van elkaar te leren. Daarom bezochten we Ronald uit Vught, die sinds een paar maanden in een Renault Megane E-Tech Electric rijdt. 

Wie hoort welke auto’s Ronald allemaal vóór de Renault Megane heeft gehad, gelooft bijna niet dat de Franse EV echt voor z’n huis staat. In het verleden reed-ie namelijk vooral in nieuwe en jong gebruikte BMW’s, en z’n vorige auto was zelfs een 4-serie Cabrio met ruim 400 pk. Toch staat er nu écht een blauwe (Blue Nocturne) Megane E-Tech Electric voor zijn huis in Vught. “En daar ben ik heel blij mee”, vertelt Ronald.

Levertijd
Het duurde alleen wel even voordat zijn eerste elektrische auto ook daadwerkelijk op zijn oprit stond. Ronald plaatste zijn order eind juli 2022, bleef maar wachten, werd in de maanden daarna van het kastje naar de muur gestuurd en ontving de door hem bestelde auto uiteindelijk in mei van dit jaar.


Dat die elektrische auto niet zomaar een auto is voor hem, blijkt uit alle grafieken en tabellen die hij op zijn computer laat zien als we bij hem aan de keukentafel zitten. Waar veel EV-rijders een duidelijk inzicht hebben in bijvoorbeeld hun verbruik en dus de echte actieradius van de auto, gaat Ronald veel verder. Zo weet hij bijvoorbeeld hoeveel energieverlies er optreedt tijdens het laden, maar heeft hij ook inzicht in de spanning van de accu bij verschillende accupercentages. 

De accu begrijpen
“Daarmee wil ik de accu beter begrijpen”, zegt Ronald, die de Megane particulier heeft aangeschaft en zakelijk kan declareren. “Wat ik heb ontdekt is dat de auto zo is gemaakt dat de gemiddelde celspanning bij een op papier lege accu niet onder de 3,05 volt komt, en dat is een heel veilige ondergrens voor een lithium-ion-cel. Andersom geldt dat ook: als de accu helemaal vol zit, dan is de celspanning ongeveer 4,18 volt en ook dat is iets onder de veilig geachte bovengrens van 4,2 volt.” 

Het zijn cijfers die vooral op de lange termijn handig zijn, zegt Ronald. “Het is erg interessant wat er met die waarden gebeurt als de temperatuur in de herfst en winter flink gaat dalen. En ik wil op deze manier ook veroudering van de batterij proberen vast te leggen. Op dit moment ben ik al heel blij met de gegevens die ik heb, want ze geven mij vertrouwen in de accu op de lange termijn. En ik weet nu dat het niet zo erg is om de accu bijvoorbeeld helemaal leeg te rijden, want volgens de data is de gemiddelde celspanning dan nog in orde en loopt-ie geen schade op. Als je in zo’n geval maar niet te lang wacht met opladen, is er dus niets aan de hand.”



Leegrijden loont
Interessant zijn ook de laadtests die Ronald heeft uitgevoerd. Op vakantie besloot hij de accu van zijn Renault Megane E-Tech Electric zo goed als leeg te rijden en legde hij vast wat het laadvermogen van de auto is bij verschillende SoC’s. “Ik wilde zien wat het verschil in laadsnelheid is als je gaat laden bij een lege accu, of als je nog 5, 10 of 20 procent lading in de batterij hebt en tot 50% bij wilt laden. Start je met laden bij een percentage van 30%, dan duurt dat maar 9 minuten en is je een gemiddelde laadsnelheid 77,1 kW. Maar als je je accu verder had leeggereden, tot bijvoorbeeld tot 2% SoC, dan haal je in dezelfde tijd een gemiddelde van 107,8kW. Dat is 40% meer energie, en dus sta je bij een lange reis effectief korter te laden als je verder durft leeg te rijden, en minder vol laadt."

Als we naar Ronald luisteren, voelt het alsof we met een doorgewinterde EV-rijder te maken hebben. Maar niets is minder waar, want dit is zijn allereerste elektrische auto. “Ik heb een achtergrond in elektrotechniek, en ik vind het ontzettend leuk om dit soort dingen uit te zoeken”, vertelt hij. Die mini-onderzoekjes deelt hij dan ook graag in de Facebook-groep voor eigenaren en geïnteresseerden van en in de Renault Megane E-Tech Electric. Maar daar blijft het niet bij. Een dag later zien we namelijk een nieuwe aanmelding van een ambassadeur in onze mailbox. Juist: die is van Ronald. En dus kan de VER vanaf nu ook van zijn expertise gaan genieten.