We reden ruim twee maanden en 15.000
kilometer in de Renault Megane E-Tech Electric. Wat vonden we ervan?
Renault is een bekende en ervaren speler
op het EV-toneel. Ruim 14 jaar geleden bracht het al de Fluence op de markt,
waarna het later ook de Zoe presenteerde. Daarmee maakten de Fransen enorme
meters op de EV-markt en maakten ze elektrisch rijden bereikbaar voor een grote
groep mensen. Inmiddels is de EV gemeengoed geworden en heeft Renault er enorm
veel concurrentie bij gekregen. Hoe houdt de Megane E-Tech Electric stand in al
dat elektrogeweld?
Software
We beginnen bij het absolute pluspunt van
deze Renault Megane E-Tech Electric, en dat is de software aan boord.
Bijzonder, want dat is niet iets waar de Fransen voorheen in uitblonken. Voor
hun nieuwe generatie auto’s, waar de Megane E-Tech Electric twee jaar terug de
eerste van was, hebben ze al dat software-werk ondergebracht bij Google. Dat
betekent dat de Megane E-Tech Electric gebruikmaakt van Android Automotive.
Daarmee wordt het infotainmentscherm van de elektro-Renault als een smartphone.
Navigatie verloopt via Google Maps,
terwijl ook de spraakassistent afkomstig is van Google. Verder kun je ook
verschillende apps downloaden, waardoor het leven met zo’n Renault Megane
E-Tech Electric heel erg prettig is. En omdat je via Google Maps navigeert,
gaat dat eenvoudig, snel en duidelijk. Zo vertelt de auto ook precies waar je
moet laden als je een lange route invoert. De Renault Megane E-Tech Electric
heeft zodoende in één klap een van de beste infotainmentsystemen op de markt.
Verbruik en bereik
De Renault Megane E-Tech lijkt op het
eerste oog misschien een grote en forse hatchback, in realiteit is het een
relatief compact model. Zie het als een tegenhanger van auto’s als de Volkswagen
ID.3 of Kia Niro EV. De Fransen hebben daarbij hun best gedaan om het gewicht
aan de lage kant te houden. Met één elektromotor en een 60 kWh-batterij (netto)
komt de Megane net iets boven de 1700 kg uit. Een ID.3 met vergelijkbare batterij
is 100 kg zwaarder, een Niro tikt net de 1750 kg aan.
Mede daardoor is de Renault Megane E-Tech
bij dagelijks gebruik een relatief zuinige auto. De cW-waarde van 0,29 is niet
eens indrukwekkend, maar tijdens onze uitgebreide testperiode komt het verbruik
van de Fransoos uit op 15,7 kWh/100 km. Let wel: dit zijn zomerprestaties, maar
toch is een bereik van net geen 400 kilometer in de praktijk goed haalbaar. Dat
zijn ook de verhalen die we terugzien in onze Facebook-groep, en horen van
andere VER-leden met dezelfde auto. Als we hen moeten geloven, daalt het bereik
in de winter naar 300 tot 350 kilometer. De Megane is overigens ook voorzien
van een Eco-stand, die redelijk uitgebreide informatie geeft over je rijstijl
en het gebruik van klimaatvoorzieningen. Aan de hand daarvan kun je die zaken
aanpassen, waardoor het bereik van de auto iets stijgt.
Snelladen
Iets waar de Renault Megane E-Tech
Electric niet direct in uitblinkt, is het snelladen. Het piekvermogen bedraagt
130 kW en dat is in huidig EV-land niet baanbrekend, al doet de concurrentie
het op dit vlak niet veel beter. De modellen van Kia (de auto’s op de E-GMP-architectuur
uitgesloten) zoals de Niro hebben een piek van zo’n 80 kW, terwijl ook de
Volkswagen ID.3 een piekvermogen van 120 kW (in het geval van de Pro-versie met
58 kWh-batterij) heeft.
De Megane heeft met dat piekvermogen van
130 kW zo’n 30 minuten nodig om van 10 naar 80% te laden. Het gemiddelde
vermogen tijdens zo’n laadsessie bedraagt een nette 88 kW, zoals blijkt uit de
gegevens van EV Database. Een pluspunt wat laden betreft is overigens het
vermogen van de Renault Megane E-Tech Electric de 22 kW AC-boordlader. Die
boordlader kennen we uiteraard van de Zoe en zorgt ervoor dat de Megane al
binnen vier uur volledig is opgeladen aan een AC-paal, als deze een vermogen
van 22 kW kan leveren.
Notities
Geen enkele auto is perfect, en dus ook de
Megane niet. Zo is er een aantal zaken waaraan we ons stoorden tijdens de
periode met de auto. Neem bijvoorbeeld het regeneratieve remsysteem. De mate
van regeneratief remmen kun je eenvoudig aanpassen via de flippers aan het
stuur en dat werkt fijn, maar one pedal drive zit er niet in. Je moet dus
altijd zelf de fysieke remmen gebruiken om tot stilstand te komen. Bovendien
voel je de overgang tussen regeneratief en fysiek remmen in het pedaal, en die
overgang gaat gepaard met een vreemd tikje. Wij zijn niet de enige die dit is
opgevallen, ook de redactie van Autoweek meldde al eerder over dit euvel.
Hoewel navigeren via Google Maps heel
makkelijk gaat, gaf de routebegeleiding tijdens onze testperiode nog wel eens
bijzondere suggesties voor laadstops. Die leken niet altijd even logisch,
waardoor we tijdens het plannen van lange ritten toch nog zelf op onderzoek
uitgingen via verschillende apps om de juiste route te berekenen. Vervelend daarbij
is ook dat je de auto niet kunt vertellen met welk accupercentage je op een
eindbestemming aan wilt komen. De auto gaat er zelf vanuit dat je altijd nog
redelijk wat stroom in de accu wilt hebben, waardoor deze vaak een extra (en in
veel gevallen onnodige) laadstop toevoegt aan je route.
In de laadpoort van de Megane E-Tech
Electric zit overigens geen lampje. Dat betekent dat je ’s avonds of ’s nachts nog
wel eens aan het zoeken bent naar de aansluiting. De plek van de laadpoort is
ook ietwat eigenaardig, want die zit in het rechter voorscherm van de auto.
Handig bij veel snellaadstations, maar soms wat minder bij publieke laadpalen.
Problemen
In onze periode met de Megane E-Tech
Electric hebben wij geen problemen ondervonden, maar die zijn er uiteraard wel.
In de gebruikersgroep op Facebook en de ervaringen op internet zien we relatief
vaak over problemen met de smartphone-verbinding, die zowel draadloos als
bekabeld lang niet altijd werkt. Ook lezen we over problemen met de tankklep,
waar speling op zit en soms vreemde geluiden vanaf komen.