Renault heeft de laatste decennia geen
hoge ogen gegooid als het om software en infotainment gaat. In het geval van de
Megane E-Tech Electric ging het roer helemaal om, en dat bleek een schot in de
roos. Hopelijk volgen meer EV-bouwers.
Waar Renault voorheen zelf werkte aan
diens infotainmentvoorzieningen en enkel voor bijvoorbeeld de navigatie samenwerkte
met partners, heeft het nu veel meer verantwoordelijkheden bij één partij
neergelegd: Google. Het infotainmentsysteem van de Megane E-Tech Electric is in
samenwerking met de techgigant uit Sillicon Valley gemaakt. Sterker nog: de Franse
hatchback draait op Android Automotive OS. En dat werkt als een trein.
Alsof het een smartphone is
Neem de navigatie. Dat is niet een of
ander gecompliceerd en onduidelijk systeem zoals we dat uit oude Renaults
kennen. Nee, in de Megane E-Tech Electric zit gewoon Google Maps. Dat betekent
dat je in de Franse EV navigeert alsof je dat op je smartphone doet. Snel,
gemakkelijk en herkenbaar. Het vinden van een bestemming is een fluitje van een
cent, want je tikt heel eenvoudig op het (heel snel reagerende) aanraakscherm de
naam van jouw eindbestemming in, en klaar is Kees.
Binnen een aantal seconden start je
routebegeleiding. En daarbij krijg je dus heel actuele informatie over het
verkeer of eventuele wegafzettingen op je route. Precies zoals je gewend bent
met het navigeren op je smartphone. Er is eigenlijk niets dat beter werkt.
Accucapaciteit
Maar het is eigenlijk béter dan op je
smartphone. Navigeer je met je telefoon, dan houdt de navigatie geen rekening
met de status van je auto. Je telefoon weet immers niet wat jouw actuele
verbruik is, wat je resterende accucapaciteit is en hoe ver je nog kunt rijden.
Omdat de Renault Megane E-Tech Electric en Android Automotive OS aan elkaar
gekoppeld zijn, communiceren ze ook constant met elkaar. En dus delen ze alle
relevante informatie met elkaar, zodat je precies weet met hoeveel procent je
op je bestemming aankomt.
Dat laatste zie je overigens altijd direct,
ook als je zoekt naar een locatie. In de zoekresultaten staat dan ook direct wat
de accucapaciteit bij aankomst is. Moet je onderweg laden om bij de bestemming
aan te komen, dan neemt Google Maps ook die verantwoordelijkheid op zich. Het
systeem vertelt je waar en hoe lang je moet laden, en geeft tevens actuele
informatie over de beschikbaarheid van laadstations. Al met al zorgt Android Automotive ervoor dat de Renault Megane E-Tech een ontzettend praktische en prettige elektrische auto is.
Andere merken volgen
Kortom: Renault geeft met deze koerswijziging
het goede voorbeeld als het om navigatie- en infotainmentvoorzieningen gaat.
Het is overigens niet het enige merk dat dit al doet, want ook Volvo, Polestar
en Tesla maken al gebruik van de services van Google in hun elektrische
modellen. Ford gaat het systeem eveneens in diens EV’s aanbieden. In de
Verenigde Staten doet General Motors dat ook al, en volgens geruchten wil ook
het door software getergde Volkswagen overstappen op het besturingssysteem van
Google. Wij zeggen: doen!
Andere pluspunten van Android Automotive
OS:
- De spraakbesturing
in de auto werkt erg goed, omdat deze ook door Google is ontwikkeld en constant
wordt geüpdatet;
- Die updates
worden constant doorgevoerd, dus ook in de Renault Megane E-Tech Electric profiteer
je van software die altijd up-to-date is;
- Het
systeem is gekoppeld aan jouw Google-account. Bestemmingen of voorkeuren die je
op andere apparaten in Google Maps opslaat, vind je direct terug in je auto;
- Je kunt,
net als op je telefoon, verschillende apps op je auto installeren. Denk daarbij
aan Spotify of podcast-apps, maar in de toekomst kun je ook zaken als YouTube
verwachten. Leuk tijdens het laden!
Minpunten? Jazeker!
- De laadstops die de auto aangeeft wanneer je een langere route plant, zijn nog lang niet altijd even logisch waardoor je soms tóch nog een andere applicatie (zoals Chargemap of ABRP) bekijkt om je definitieve route te bepalen, maar verbeteringen worden constant door Google uitgevoerd;
- Sommige Megane E-Tech-rijders klagen over de kleuren van het scherm: straten worden in de tint wit geprojecteerd, terwijl de rest van de kaart lichtgrijs is. Dat maakt het scherm niet altijd even duidelijk;
- Je kunt (nog) niet aangeven met welk accupercentage je op een bestemming wilt aankomen. Dat kan betekenen dat de auto een extra laadstop op je route inplant, terwijl die niet nodig is als je op je bestemming kunt laden.