De VER reageert op plannen van Stedin om laadpalen uit te schakelen

Gepubliceerd op: 27 februari 2024
Netcongestie is een serieus probleem in Nederland. Om dat op te lossen, ziet netbeheerder Stedin graag dat laadpalen voor elektrische auto's tussen 16:00 en 21:00 uur inactief zijn. Dat vindt de VER een veel te rigoureuze maatregel. 

De Vereniging Elektrisch Rijders (VER) begrijpt dat het belangrijk is om elektrische auto's op een slimme manier op te laden, waarbij rekening wordt gehouden met het elektriciteitsnetwerk. Slim laden is een van de belangrijkste onderwerpen van het moment. Het is daarbij essentieel is dat mensen met elektrische auto's kunnen vertrouwen op betrouwbare laadmogelijkheden, en dat er een vorm van laadzekerheid is. Dat wil zeggen: je weet zeker dat je een bepaald aantal kWh's laadt in een bepaalde tijd, terwijl ook netcongestie tot een minimum wordt gehouden. 

Elektriciteitsbuffer
Robert van Gent van de VER merkt tegenover NPO Radio 1 op dat het belangrijk is om slimme laadoplossingen te hebben, waarbij laadpalen in staat zijn om te reageren op mogelijke overbelasting en het vermogen indien nodig te verminderen. Veel laadpalen zijn daar nu al toe in staat en het is van belang dat dit breder wordt uitgerold. Tegelijkertijd kan de elektrische auto juist een oplossing voor netcongestie zijn, door met z'n batterij als elektriciteitsbuffer te handelen en het lokale net van stroom te voorzien op piekmomenten. 

De VER vindt dat de recente oproep van Stedin niet bijdraagt aan het stimuleren van elektrisch rijden. Deze oproep zou mensen zelfs kunnen afschrikken, vooral voor automobilisten die momenteel nog op benzine rijden en overwegen over te stappen op een elektrische auto. Van Gent wijst op andere factoren die hieraan bijdragen, zoals de aangekondigde afschaffing van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en de onduidelijkheid over de tarieven van openbare laadpalen.

VER in de media
Deze reactie rondom Stedins oplossing voor netcongestie las je al bij meerdere media, waaronder de NOS, Volkskrant en RTL Nieuws. Hieronder zie je een overzicht van media die ons om een reactie vroegen.

NOS
RTL Nieuws
Autoweek
De Volkskrant 
NPO Radio 1 
Dit is de dag
Bright.nl
NU.nl
Financieel Dagblad
Traffic Radio
RTV Utrecht
Eemland