Het aanvragen van een publieke laadpaal bij een gemeente zorgt nog altijd voor veel problemen. Omroep Gelderland was aanwezig bij de Elektrische Mobiliteitsdag van de VER en sprak daar onder andere met bestuurslid Maarten van Biezen over de vaak ellenlange procedures. In Gelderland (en andere Nederlandse provincies) duurt het proces omtrent het aanvragen van een publieke laadpaal nog altijd ontzettend lang. Particulieren die een aanvraag doen bij een gemeente, kijken zomaar tegen een wachttijd van zes maanden aan. Dat komt onder andere door alle gemeentelijke procedures, maar ook door problemen bij netwerkbeheerder Liander. Laatstgenoemde partij kampt momenteel met een personeelstekort en heeft dus niet de middelen om laadpalen, die vaak al geplaatst zijn, direct op het stroomnet aan te sluiten.
Negen maandenTerug naar die gemeentelijke procedures, want ook die gooien roet in het eten. Zo duurt het in Culemborg momenteel zo'n negen maanden duren voordat een laadpaal, na de aanvraag, wordt geplaatst. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat buurtbewoners bezwaar aantekenen tegen zo'n laadpaal. Bij de plaatsing van een laadpaal wordt de bijbehorende parkeerplaats automatisch gereserveerd voor een elektrische auto. Dat valt niet altijd goed, en dergelijke bezwaarprocedures vertragen het proces omtrent een plaatsing enorm.
De VER pleit daarom voor het maken van verkeersbesluiten en het verkorten van die gemeentelijke procedures. "Bedenk van tevoren hoeveel elektrische auto's er naar verwachting in de gemeente bijkomen", begint VER-bestuurslid Maarten van Biezen. "Wat zijn dan plekken waar laadpalen geplaatst kunnen worden? Organiseer daar dan de inspraak over en maak een verkeersbesluit. Als er dan iemand in de gemeente of in een bepaalde buurt een aanvraag voor een laadpaal doet, dan kan die laadpaal ook snel geplaatst worden."
Het complete artikel van Omroep Gelderland vind je
hier terug.