Het Kabinet heeft vandaag een groot deel van de Klimaatdoelen van de sector Mobiliteit van tafel geveegd. Door de vandaag gepresenteerde plannen wordt de elektrische auto flink duurder en daarmee de duurzame keuze voor te veel mensen financieel onbereikbaar. VER vindt die nieuwe plannen onacceptabel, omdat ze de transitie naar emissieloze mobiliteit flink vertragen.
Meerdere voorstellen om de Kabinetsdoelen te halen en de transitie naar elektrische mobiliteit te versnellen, zijn van tafel. De elektrische auto wordt na 2025 véél duurder. Zo is de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor een elektrische auto dan substantieel hoger dan die van een brandstofauto, omdat ook de gewichtscorrectie (waarbij het batterijgewicht niet meetelt in de MRB) niet wordt doorgevoerd. Dit kost de EV-rijder veel meer dan wat de voorgestelde subsidie voor een tweedehands EV hem of haar oplevert. De voordelen in de bijtelling van een zakelijke EV worden eveneens gestopt. Ook het plan om per 2025 alleen nog nieuwe elektrische auto’s toe te laten op de zakelijke markt, is gesneuveld. De prijs van brandstofauto’s gaat tegelijkertijd niet omhoog.
EV-ambities in de ijskastEen van de belangrijkste redenen daarvoor is dat de groei van elektrisch rijden leidt tot minder fossiele inkomsten. Minder tanken lijkt de VER een duidelijk signaal van effectief klimaatbeleid. Het Kabinet ziet dat nu anders. Ze kiest voor die fossiele inkomsten en gooit de EV-ambities in de ijskast. Na 2025 zal een EV duurder zijn in mrb en bijtelling dan een vervuilende brandstofauto en zo komt de transitie piepend en knarsend tot stilstand.
De nieuwe plannen zorgen ervoor dat mensen niet de duurzame keuze maken, maar juist wéér voor fossiel moeten kiezen. Recent onderzoek (‘Nationaal EV en Berijdersonderzoek’ van VER en RvO) liet zien dat een groot deel van de huidige EV-rijders weer in een brandstofauto wordt gedwongen als de stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto’s worden afgeschaft. En dat is enorm zonde van al het geld dat de afgelopen jaren is geïnvesteerd om elektrisch rijden te versnellen.
Elektrische auto nog veel langer onbereikbaarDaarmee is de doelstelling van dit Kabinet om per 2030 enkel nog nieuwe elektrische auto’s te verkopen, van de baan. De 2,5 Mton CO2-winst daarvan is dan ook onhaalbaar. Wat het Kabinet wél omarmt, is de inzet van biobrandstoffen. Maar die helpen beide niet in de transitie naar een volledig emissieloos wagenpark, dat vóór 2050 gerealiseerd moet worden. Ook de aangekondigde subsidiepot voor tweedehands EV’s zal voor een groot deel verdwijnen in de schatkist als dekking voor dervingskosten, en levert niet de gewenste CO2-winst op. Dat komt vooral omdat de gestegen mrb veel hoger zal zijn dan de eenmalige subsidie die de consument ontvangt. Dat is niet alleen slecht voor het klimaat, maar zorgt er ook voor dat de elektrische auto nog veel langer onbereikbaar zal zijn voor een grote groep mensen. Het is een treurige dag voor de mobiliteitstransitie.