De overstap naar een elektrische auto kan wel
spannend zijn. Want hoe werkt zo’n EV precies? En hoe ga je om met allerlei
nieuwe functionaliteiten en een compleet andere aandrijflijn? In het geval van
de Opel Mokka Electric hoef je je nergens druk om te maken. We reden er een maand
in.
De Opel Mokka Electric is namelijk een doodnormale auto. Dat wil zeggen: je
moet echt je best doen om te zien dat dit een elektrische auto is. Daar is een
belangrijke reden voor. De Opel Mokka kun je namelijk met allerlei
verschillende aandrijflijnen kopen. In de showroom kun je kiezen voor een
benzine- of dieselmotor, of een volledig elektrische versie. Dat zijn, even
heel simpel gezegd, allemaal dezelfde auto’s, maar alleen met een andere
aandrijflijn.
En dus ziet zo’n Opel Mokka Electric eruit als elke andere Opel Mokka. Op
de achterklep verraadt alleen de letter ‘e’ dat dit de elektrische versie van
de compacte crossover is. En dat geldt ook voor het interieur. Als je gaat
zitten, zie je alleen de ‘e’-aanduidingen op de vloermatten staan. Voor de rest
is alles hetzelfde.
Fysieke knoppenDat is, vinden wij, eigenlijk heel erg prettig. Want de Opel Mokka Electric
heeft een doodnormaal dashboard, met een hoop fysieke knoppen die allemaal een
heel duidelijke lay-out hebben. Wil je de rijstrookassistent aan- of uitzetten?
Druk dan op de knop voor de transmissiehendel. Het volume van de radio
aanpassen? Er zit een grote draaiknop op het dashboard! Sta je in de wasstraat
en wil je de parkeersensoren uitzetten? Ook daarvoor is een duidelijke knop binnen handbereik!
Zulke dingen klinken logisch, maar wie in moderne elektrische auto’s rijdt,
weet dat dat niet zo is. Steeds vaker zien we dat allerlei functies verstopt
zitten in het grote touchscreen van een auto. Met als resultaat dat je echt de
tijd nodig hebt om te ontdekken hoe je al die functies in een auto kunt
gebruiken. Niets van dat in de Opel Mokka Electric: iedereen die instapt, rijdt
binnen een paar tellen fluitend weg. Heel fijn!
Peugeot, Fiat en CitroënDat is overigens niet uniek voor de Opel Mokka, maar het geldt eigenlijk
voor alle elektrische modellen van het Stellantis concern. De elektrische auto’s
van Peugeot, Fiat en Citroën zijn volgens dezelfde filosofie gebouwd. Ben je geïnteresseerd
in elektrisch rijden maar wil je vooral een
no nonsense-auto, dan is het
verstandig om eens rond te kijken tussen modellen van die merken.