Voorzichtig goed nieuws voor (potentiële) elektrische rijders: het demissionaire kabinet is van plan om korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor EV's te behouden. Dat meldt RTL Nieuws vanochtend op basis van bronnen rondom de formatie. De zorg binnen verschillende partijen,
waaronder de VER, was het laatste jaar groot. Volgens de huidige plannen zouden eigenaren van elektrische auto's vanaf 2026 namelijk de volledige wegenbelasting gaan betalen. Omdat EV's nog flink zwaarder zijn dan brandstofauto's, zou dat betekenen dat de elektrische auto in de mrb flink duurder zou worden dan conventionele en vervuilende benzineauto's. Het verschil zou oplopen tot 60%.
Korting op mrb blijftVanochtend meldt RTL Nieuws echter dat het demissionaire kabinet voornemens is om korting te blijven geven voor EV's. Zoals in de oorspronkelijke plannen stond, betalen EV-bezitters vanaf 2025 25% van het mrb-tarief.
Ook na 2025 blijft er een korting op de mrb bestaan. Vanaf 2026 moeten eigenaren van elektrische auto's 60% van het mrb-tarief gaan betalen. Drie jaar later, in 2029, stijgt dat percentage naar 65%. Pas in 2031 betaalt ook de elektrische auto volledig mee als het gaat om wegenbelasting.
PHEV gaat meer betalenOf en hoe de mrb-tabellen gaan veranderen, is nog niet duidelijk. Wel is het zo dat eigenaren van PHEV's flink meer voor hun auto gaan betalen. Zij betalen momenteel nog een halftarief (50% korting), maar vanaf volgend jaar wordt die korting op de mrb geschrapt.
Het mrb-tarief voor EV's ligt vanaf 2026 dus 40% lager dan die van brandstofauto's. Dat betekent niet dat de absolute korting op de mrb ook zo groot is.
Autoweek maakt vanochtend een berekening op basis van de nieuw te verschijnen Peugeot e-5008. Die auto is zo'n 30% zwaarder dan de benzinevariant. Daardoor betaalt een eigenaar van die auto vanaf 2026 minstens €275,- per kwartaal. Mensen die de benzinevariant van die auto bezitten, moeten per kwartaal €319,- aan mrb betalen. Het absolute verschil in mrb bedraagt zodoende 15%. Hoe groot het verschil in mrb tussen elektrische en benzineauto's is, hangt dus sterk af van het model.
Tegelijkertijd maken we ons wel zorgen over de situatie na 2031. Als er voor de elektrische auto 100% mrb dient te worden betaald, wordt deze fors duurder dan een vergelijkbare brandstofauto. Dat is niet wenselijk en remt de transitie naar een emissievrij wagenpark.