Wie elektrisch rijdt maar geen eigen laadpaal heeft, is vaak afhankelijk van publieke laadpunten. Recent onderzoek van Independer, gebaseerd op data van Eco-Movement, laat nogmaals zien dat er enorme prijsverschillen voor kWh's aan de publieke laadpaal bestaan.
Volgens de bevindingen van het onderzoek, dat gegevens verzamelde van laadpunten in heel Nederland, is Zeeland momenteel de duurste provincie voor elektrische autobezitters. Het gemiddelde tarief voor laden bij een openbaar toegankelijk laadpunt in Zeeland bedraagt momenteel 47 cent per kWh, wat zo'n 30% hoger is dan het landelijk gemiddelde. Andere provincies waar de kosten boven het gemiddelde liggen, zijn onder meer Friesland, Utrecht, Flevoland, Noord-Brabant en Zuid-Holland, allemaal met een gemiddeld tarief van 38 cent per kWh, exclusief BTW en eventuele kortingen.
Duurste gemeente om op te ladenOp gemeentelijk niveau zijn er nog grotere prijsverschillen. Zo zijn automobilisten in Súdwest-Fryslân momenteel het duurst uit, waar ze maar liefst 63 cent per kWh betalen. Ook gemeenten zoals Sluis, Terneuzen, Alphen-Chaam en Hulst behoren tot de duurste plaatsen om je auto op te laden, met tarieven variërend van 48 tot 51 cent per kWh.
Energie-expert Joris Kerkhof van Independer benadrukt de grote prijsverschillen: "Het zijn opvallend grote verschillen tussen de openbare laadpalen. Het verschil kan oplopen tot 39 cent per kWh, dat is meer dan een kWh bij het goedkoopste punt kost."
Goedkope plekken om een elektrische auto op te ladenToch zijn er ook plekken waar elektrische rijders relatief weinig kwijt zijn, vooral in Noord-Holland, waar het momenteel het voordeligst is om je auto op te laden met een gemiddeld tarief van 33 cent per kWh. Andere provincies waar laden relatief goedkoper is, zijn Limburg en Overijssel, met gemiddelde tarieven van 34 cent per kWh.
Bovendien zijn er enkele gemeenten die opvallen door hun
gunstige tarieven. Ameland spant hierbij de kroon met slechts 24 cent per kWh, gevolgd door gemeenten zoals Teylingen, Opsterland, en Amsterdam, waar laden respectievelijk 27 cent per kWh kost.
Parkeergarages vaak goedkoperNaast regionale verschillen spelen ook het type parkeerplaats een rol in de kosten. Over het algemeen blijkt dat laden in parkeergarages gemiddeld goedkoper is dan op straat, hoewel de parkeerkosten in garages vaak iets hoger liggen dan die op straat. Dit benadrukt het belang van het afwegen van beide kosten om te bepalen waar je het meest voordelig uit bent.
Met de groeiende populariteit van elektrische auto's benadrukt dit onderzoek de noodzaak voor transparantie en consistentie in de tarieven voor openbare laadpunten om gelijke toegang tot duurzaam laden te garanderen voor alle autobezitters, ongeacht hun locatie.
Het complete overzicht vind je op deze pagina.