Go-Charge heeft recentelijk een uitgebreid onderzoek uitgevoerd naar de laadkosten bij meer dan 50 laadpalen verspreid over heel Nederland, en met 20 verschillende laadpassen. Daaruit blijkt dat het prijsverschil kan oplopen tot €13,80 per laadsessie, enkel door het gebruik van een specifieke pas.
Met de groeiende populariteit van elektrische voertuigen is er ook een groeiende behoefte aan transparantie omtrent laadkosten. Het gebrek aan uniformiteit en de frequente prijswijzigingen maken het voor EV-rijders vaak lastig om vooraf de kosten van een laadsessie in te schatten. Go-Charge benadrukt, net als de VER in diens laatste Laadonderzoek, dat prijstransparantie essentieel is voor de verdere acceptatie van groene mobiliteit.
Grote verschillen
Uit het onderzoek blijkt dat EV-rijders momenteel gemiddeld €30,97 betalen voor een laadsessie, exclusief start- en abonnementskosten, in het geval van een afname van 50 kWh. Echter, door te kiezen voor de goedkoopste laadpas kunnen deze kosten dalen tot €25,59, terwijl bij gebruik van de duurste laadpas de kosten gemiddeld stijgen tot €39,39. Dit verschil van €13,80 per laadsessie benadrukt het belang van het kiezen van de juiste laadpas.
Uit het onderzoek komt naar voren dat de combinatie van een Eneco-laadpaal met een Eneco eMobility-laadpas op dit moment de voordeligste optie is, met sommige locaties waar slechts €0,23 per kWh wordt betaald zonder starttarief.
Duurste laadpasAndere betaalbare opties zijn onder meer Vandebron, Green Caravan en ElBizz, hoewel sommige van deze opties een klein maandelijks abonnement vereisen. Aan de andere kant wordt Maingau geïdentificeerd als de duurste laadpas in de vergelijking. Hoewel het in het verleden voordelig was bij om Fastned snellaadstations te laden met die pas, is dit voordeel nu vrijwel verdwenen. Niettemin hanteert Maingau wel een consistent tariefsysteem dat gunstig kan zijn voor EV-rijders die regelmatig gebruikmaken van snelladen.
Go-Charge adviseert EV-rijders om altijd meerdere (gratis) laadpassen bij zich te hebben en voorafgaand aan het laden met behulp van de
Go-Charge app te controleren welke pas de voordeligste optie biedt. Deze strategie kan aanzienlijke besparingen opleveren, variërend van €5 tot €15 per laadbeurt.
Het onderzoek van Go-Charge benadrukt het belang van prijstransparantie en het kiezen van de juiste laadpas om de kosten van elektrisch rijden te optimaliseren en de overgang naar groene mobiliteit te bevorderen.