Veel Tesla-rijders zijn heel zeker over hun auto: dat is 't beste wat er te koop is op elektrisch gebied. Daarom zetten we twee van onze eigen Tesla-rijders een aantal weken in de Ford Mustang Mach-E. Weet de Amerikaanse EV hen te verleiden?Charging Manager Robert en Operations Manager Marco reden de afgelopen weken beide heel wat kilometers in de Ford Mustang Mach-E. Als doorgewinterde Tesla-rijders zijn ze altijd erg benieuwd naar andere auto's, maar ook heel erg kritisch. Wat vonden ze van de Amerikaanse EV?
Rij-eigenschappenWaar Robert en Marco beiden over te spreken zijn, zijn de rij-eigenschappen van de Ford. "Zeker in vergelijking met mijn Tesla Model 3 vind ik de vering erg aangenaam en comfortabel. Ik woon in de stad en er liggen klinkers op weg naar m'n huis, en dat is met deze Ford Mustang Mach-E wel erg comfortabel", zegt Robert. "Zelfs het optionele motorgeluid dat je aan of uit kunt zetten, vond ik aangenaam. Daarmee heb je nog beter door wat je precies met je rechtervoet doet. Helemaal niet storend. En als dat wel zo is, zet je 't uit."
De Ford Mustang Mach-E is dus qua vering en demping comfortabeler dan de Tesla's (Model 3 en Y), maar zeker niet minder sportief of uitdagend om te rijden. Ondanks z'n formaat is de elektro-Ford best een speelse auto om te rijden. Hij reageert ook heel direct op je stuurbewegingen en helt in bochten bijna niet over. Een heel mooie combinatie van rijplezier en dagelijks comfort, dus.
PraktischMarco en Robert waren ook goed te spreken over de praktische bruikbaarheid van de Mach-E. "Net als de Tesla heeft-ie een frunk, en dat is altijd erg handig. Bijvoorbeeld wanneer je op vakantie gaat, de bagageruimte volpropt met spullen maar toch een plek voor je laadkabels zoekt", zegt Marco. Daarnaast kun je, net als bij Tesla, de auto openen en sluiten met een app op je telefoon. "Die functie werkt bij de Ford ook gewoon goed", stelt Marco. "Als je je sleutels of telefoon bent vergeten, is er zelfs nóg een manier om binnen te komen. Op de deurstijl kun je een pincode instellen en invoeren, zodat je de auto altijd kunt ontgrendelen. Handig!"
Heel wat kleine puntjesMaar in de testnotities van Marco en Robert zijn ook heel wat kleine problemen en irritaties te vinden. Neem de laadpoort. "De klep voor de laadpoort is erg groot, en dat is niet handig als je in de stad bij een publiek laadpunt wil laden", stelt Robert.
Als je dan bij een AC-laadpunt gaat laden, kun je in de auto maar weinig instellen. "Het maximale laadvermogen kun je dan niet instellen", vertelt Marco. "Wel kun je een maximaal laadpercentage instellen, dus je kunt bepalen of de auto maar tot 80 of 90 procent vollaadt. Maar dat moet je doen door een specifieke locatie in te stellen. Zo'n locatie kun je pas toevoegen als je er al een keer hebt geladen. Dat is op de lange termijn natuurlijk niet zo'n probleem, maar toch is het wat apart en onhandig voor als je een keer op een nieuwe locatie gaat laden."
Grote schermEen belangrijk punt voor Tesla-rijders is natuurlijk het grote infotainmentscherm, waar alles op te vinden is. De Ford Mustang Mach-E heeft een digitaal instrumentarium achter het stuur met wat beknopte info, en een groot infotainmentscherm op het dashboard. Robert: "Ik had de neiging om het scherm naar me toe te buigen, zodat ik het beter kon zien." Marco heeft opmerkingen over de indeling van het scherm. "Die is niet altijd even duidelijk en soms moet je echt even zoeken naar bepaalde functies en menu's. Ook dat is waarschijnlijk gewenning, maar het ziet er in eerste instantie niet zo logisch uit."