BEV: batterij-elektrisch
De meeste elektrische auto’s die nu en in de toekomst op de weg rijden, zijn ‘Battery Electric Vehicles’, ook wel aangeduid met de afkorting BEV. Bij deze type auto’s worden de wielen aangedreven door één of meerdere elektromotoren, terwijl de energie uitsluitend wordt geleverd door een oplaadbare accu. Een BEV is dus 100% elektrisch en heeft geen brandstofmotor, brandstoftank en uitlaat.
FCEV: waterstofauto
Je hebt ook een FCEV, wat staat voor ‘Fuel Cell Electric Vehicle’. Deze auto rijdt op waterstof dat je moet tanken bij een waterstofstation. De waterstof wordt in de auto door een zogeheten brandstofcel (fuel cell) omgezet in elektriciteit. Hiermee wordt de elektromotor gevoed die vervolgens de wielen aandrijft. De enige ‘uitstoot’ bij dit proces is waterdamp. Een FCEV rijdt dus 100% elektrisch, alleen hoef je geen batterij op te laden zoals bij een BEV.
PHEV: plug-in hybride
Dan gaan we naar de PHEV, wat staat voor ‘Plug-in Hybrid Electric Vehicle’. Dit is een plug-in hybride auto waarbij een brandstofmotor wordt gecombineerd met een elektromotor. De elektromotor wordt gevoed door een kleinere accu dan bij een BEV, maar die je nog wel met een stekker moet opladen. Met een volgeladen accu is het mogelijk om langdurig de brandstofmotor te ondersteunen voor een extra laag verbruik, of 100% elektrisch te rijden over een afstand van ongeveer 50 kilometer, afhankelijk van het model.
E-REV: range-extender
Tot slot is er de E-REV, wat staat voor ‘Extended-Range Electric Vehicle’. Dit is een minder bekende term omdat deze techniek weinig wordt toegepast. Een E-REV is in feite een BEV, maar dan met een kleine brandstofmotor als extra noodvoorziening. De brandstofmotor is gekoppeld aan een generator. Als de accu leeg is, springt de brandstofmotor automatisch aan om de accu op te laden, zodat je verder kunt rijden op zoek naar een laadpunt. Een van de bekendste E-REV’s is de BMW i3 Range Extender met een 600cc tweecilinder benzinemotor en een 9 liter benzinetank.
Waarom elektrisch rijden?
Elektrische auto’s bieden allerlei voordelen ten opzichte van traditionele benzine- en dieselauto’s. Te beginnen met het milieuvoordeel, aangezien een elektrische auto geen fossiele brandstof verbruikt. Tijdens elektrisch rijden komen er dus geen (schadelijke) uitlaatgassen vrij. Daarnaast is rijden op elektriciteit voordeliger dan rijden op brandstof, terwijl er allerlei belastingvoordelen zijn om de overstap naar een elektrische auto aantrekkelijker te maken. Verder zijn er meerdere pluspunten op het gebied van rijgedrag. Een elektromotor heeft een aantal eigenschappen die zeer goed van pas komen in een auto. Lees hier alles over de voor- en nadelen van een elektrische auto.
Het bericht Elektrisch rijden: welke soorten elektrische auto’s zijn er? verscheen eerst op ZERauto.nl.