Elektrisch motorrijder Cornee aan het woord

Gepubliceerd op: 20 maart 2023
Dit keer is ambassadeur Cornee Bosmans aan het woord. Cornee rijdt een elektrische motor (Zero Motorcycles SR/S) en heeft een elektrische auto (Seat Mii Electric). 

Waarom ben je elektrisch gaan rijden? 
Duurzaam ondernemen en het voorkomen van milieuschade zijn mijn passie en mijn werk. Ik wilde niet meer voor mijn plezier benzine verbranden. Na de eerste testritten in 2016 en 2017 op elektrische motoren dacht ik "Dit is gaaf! Relatief stil, soepel en vlot" Sindsdien ben ik in het elektrische motoren wereldje gerold en heb ik verschillende elektrische motoren mogen testen. Mijn Zero heb ik sinds 2020. Dat de verbruikskosten veel lager zijn, is mooi meegenomen. 

Wanneer pak je jouw motor en wanneer pak je de auto?
De motor pak ik twee keer per week voor woon-werkverkeer. Dit gaat om 60 km enkele reis. Verder maak ik enkele keren per jaar een dagtocht binnen Nederland (met zoon of dochter achterop) en jaarlijks ga ik een lang weekend weg naar het buitenland (300 km per dag). Ik gebruik de motor het hele jaar door, tenzij het te koud / glad is of het veel regent. Dan pak ik de auto, het liefst de elektrische. Maar als mijn vrouw die nodig heeft, de benzineauto. De auto gebruiken we daarnaast als we met het hele gezin weggaan of meer spullen moeten meenemen. 

Hoe is het om elektrisch motor te rijden in de praktijk?
Super. Je geniet nog meer van de natuur en het optrekken is verslavend. Wel geluid, maar geen herrie. Op de snelweg kan ik zo’n 120 km rijden. Niet op de snelweg is dit afhankelijk van de weersomstandigheden 150 – 200 km. Thuis aan het stopcontact is het laden ongeveer 4 uur (30-100%). Aan een openbare 3-fasen AC laadpaal 1 à 1,5 uur (max. 6 kW, 20-90%). Mijn motor kan niet aan de snellader (geen CSS).


En hoe ziet het kostenplaatje eruit?
Een elektrische motor is, net zoals bij de auto’s, duurder in de aanschaf t.o.v. van een fossiele motor. Voor een luxe uitvoering is dit zo’n €10.000 euro duurder. In onderhoud is het juist weer voordeliger. Je hoeft geen olie en koelvloeistof te versen, geen kleppen te stellen, geen slijtagedelen aan het motorblok en de versnellingsdelen. In mijn geval hoef ik ook geen ketting te smeren, spannen en vervangen (inclusief tandwielen), want hij heeft riem-aandrijving. Opladen thuis kost me ongeveer 3 euro per lading (we hebben een dynamisch stroomcontract en zonnepanelen)


Heb je ook ervaring met rijden in het buitenland met je motor?

Ja, vorig jaar met mijn vrouw achterop en bagage voor twee personen zijn we naar België geweest. Mijn motormaat met zijn benzinemotor ging ook mee. We zijn naar de westkant geweest en dit ging prima. Alleen het snelwegstuk op de heenweg (tot Goes) viel tegen. Voldoende goed werkende laadpalen gevonden in Vlaanderen. Laden tijdens de lunchpauzes. Dit jaar gaan we naar Luxemburg.

Waarom ben je ambassadeur geworden?
Ambassadeur ben ik geworden, omdat ik met zoveel mogelijk mensen mijn kennis van en ervaring met elektrisch rijden wil delen. Het viel me op dat de vereniging vooral uit autorijders bestond en ik wil de elektrische motoren en scooters ook een stem geven.

Wat was je laatste actie als ambassadeur?
Ik heb een presentatie gegeven over elektrisch rijden aan de Auto Technische Club in Helmond, een groep ervaren rotten uit de autotechniek. 

Wat zou je tegen iemand zeggen die twijfelt om ambassadeur te worden?
Het kost niet veel tijd en is leuk om te doen. Hoe meer ambassadeurs, hoe meer draagvlak.