Het merendeel van de elektrische auto's is groot en duur, maar daar komt dit jaar verandering in. We wijzen je op twee nieuwe modellen die in 2024 op de markt verschijnen en beschikbaar zijn voor de kleinere portemonnee. Wie denkt aan een echt goedkope elektrische auto, denkt al snel aan bijvoorbeeld de Dacia Spring. Het elektrische model uit Roemenië kost net geen 22 mille, heeft een batterij van 26,8 kWh en komt daarmee
op papier 230 kilometer ver. Toch eisen veel mensen een hogere range en meer 'auto', en voor die mensen komt er dit jaar veel bij.
Citroën ë-C3In Frankrijk trok men eind 2023 het doek van de Citroën ë-C3, een compacte crossover die een veel grotere accu (44 kWh) en dus een hoger bereik (320 km volgens WLTP) heeft. De auto staat op het nieuwe 'Smart Car Platform' van Stellantis dat specifiek voor EV's is bedoeld. Nog meer goed nieuws zit 'm in de LFP-accu, die dus vrij is van kobalt. Laden kan-ie tot een voor in dit segment indrukwekkende 100 kW.
Die versie kost volgens planning zo'n 24.000 euro en dat is fors goedkoper dan concurrenten zoals de BYD Dolphin en MG 4, die zo'n 30 mille kosten. Tegelijkertijd biedt de Citroen ë-C3 meer dan auto's als de Twingo Electric en Smart ForTwo en ForFour. Later komt er overigens nog een goedkopere variant van de ë-C3 met kleinere batterij en range van zo'n 200 kilometer, die zo'n 20.000 euro moet gaan kosten.
Hyundai CasperAfgelopen maand werd ook bekend dat Hyundai snel een goedkope elektrische auto op ons continent aan gaat bieden. Hyundai is natuurlijk een grote speler in de EV-markt met diens Ioniq-modellen en de populaire Kona, maar biedt daarmee niet bepaald betaalbare modellen aan. Dat gaat dit jaar veranderen, want naar verluidt verschijnt de Casper dit jaar nog in Europa.
Welke specificaties de Casper met zich meebrengt is niet duidelijk, al denken we dat ze in hetzelfde bereik vallen als die van de ë-C3. Met een lengte van 3,61 meter (dat geldt voor de benzinevariant die al in Azië te koop is) is de Hyundai Casper wel een stuk kleiner dan de elektro-Citroën, want die meet iets over de 4 meter. Volgens het laatste nieuws verschijnt het model dit jaar nog op de Europese markt.
Reeds bestaande modellenDaarnaast is er al een aantal modellen dat onder de 30.000 euro beschikbaar was, zoals de Dacia Spring, Fiat 500 en Renault Twingo, al zijn de prijzen van die auto's wat gestegen of zijn ze niet meer beschikbaar. Zo is de Renault Twingo al niet meer in Nederland te bestellen en kost een elektrische Fiat 500 je nu minstens 29.000 euro. Ook smart levert de compacte ForTwo en ForFour niet meer: dat merk richt zich met de #1 en #3 nu op een iets hoger segment.