We horen het steeds vaker: Chinese elektrische auto's zouden Europa overspoelen, omdat ze zo goedkoop zijn. Maar wat is daar eigenlijk van waar?Om daar meteen antwoord op te geven: niet heel veel. In de eerste tien maanden van dit jaar registreerden de vijf grootste Chinese marken namelijk samen ruim 4700 auto's. Ter vergelijking: dat is nog niet de helft van het aantal Tesla's Model Y dat dit jaar in Nederland een kenteken kreeg. Mazda, een relatief klein merk in Nederland, registreerde ongeveer evenveel auto's als de Chinezen.
Goedkope Chinese auto's?Met die overspoeling loopt het nog niet zo'n vaart, dus. En dat is ook niet zo gek, want Chinese auto's zijn helemaal niet zo goedkoop. Prijzen van 'betaalbare' elektrische auto's uit China beginnen bij zo'n 32.000 euro, terwijl luxere modellen van bijvoorbeeld Nio en Xpeng zo 80.000 tot 100.000 euro kunnen kosten.
En daarmee snijden we een belangrijk punt aan: Chinese auto's zijn
helemaal niet zo goedkoop. Ja, in vergelijking tot modellen van traditionele Europese merken zijn auto's uit China vaak iets goedkoper. Maar je koopt zo'n Chinees echt niet voor een habbekrats.
Prijs Zeekr XChinese auto's zijn namelijk in de meeste gevallen heel goede auto's. Neem het model waar we de afgelopen periode veel kennis mee maakten: de Zeekr X. Dat is een compacte crossover in het C-segment, en een concurrent van auto's als de Volvo EX30, Renault Megane E-Tech Electric en Volkswagen ID.3. Kijken we naar de prijs van die Zeekr, dan valt al direct op dat deze Chinees niet zomaar een prijspakker is. Hij kost minstens 42.500 euro en daarmee is-ie in de basis redelijk wat duurder dan de genoemde auto's.
Maar als je dan gaat kijken wat je allemaal krijgt voor dat geld, dan valt die prijs eigenlijk wel mee. Zo'n Zeekr X heeft namelijk eigenlijk al alles wat je nodig hebt: optielijsten zijn er niet. Dat is iets dat we wel vaker zien bij Chinese merken, en bijvoorbeeld Tesla. Elke auto heeft dezelfde functies. Daarmee zijn ze dus compleet, maar dat maakt het productieproces voor de fabrikant ook eenvoudiger. En dat drukt de kosten, en daarmee ook de verkoopprijs.
Rijke standaarduitrustingEr is bij Zeekr wel keuze, maar
alleen in de aandrijflijn (één of twee motoren) en de kleur van het in- en exterieur. Verder krijg je voor dat geld alles wat je nodig hebt: geventileerde en verwarmbare stoelen, een premium audiosysteem, uitgebreide en autonome rij-assistenten, een groot en snelwerkend touchscreen, panoramadak, 360-graden camera, head-up display, een draadloze telefoonlader, stuurwielverwarming en 19-inch wielen. Ook fijn: elke Zeekr X heeft een 22 kW-boordlader, waarmee je dus bij (snelle) publieke palen snel je accu oplaadt.
De Zeekr X heeft daarnaast een rijke en luxueuze uitstraling, waardoor dit verre van een budgetproduct is. Voor de 42.500 euro die je minstens voor deze auto moet neerleggen, krijg je echter wel héél veel auto. Bovendien is het een fraai gebouwd exemplaar, dat gebruikmaakt van mooie materialen die er bovendien fraai uitzien. Kortom: deze en veel andere Chinese auto's zijn verre van goedkoop, maar wel heel aantrekkelijk in het segment waarin ze opereren.