Wat verandert er aan de bijtelling?
Wie volgend jaar zakelijk gaat leasen, krijgt te maken met een verdubbeling van het huidige bijtellingstarief: van 4% naar 8%. Maar daar houdt het niet op. De komende jaren gaat het tarief ieder jaar met 4% omhoog. In 2025 is het belastingvoordeel voor elektrische auto’s geheel verdwenen en staat het tarief op 22%. Net zo hoog als voor auto’s met een traditionele aandrijflijn.
Vijf jaar
Wie de komende jaren extra voordelig elektrisch wilt rijden zal dus de komende maanden zijn slag moeten slaan. Het tarief staat namelijk voor vijf jaar vast vanaf de dag dat de auto op kenteken is gezet. Zo rij je tot 2025 met het bijtellingstarief uit 2019. En dat scheelt flink in de portemonnee. Door de nieuwe regeling komt er ongetwijfeld weer een grote run op elektrische auto’s tijdens de laatste maanden van 2019.
Tesla is qua verkoopcijfers voorlopig al koploper in Nederland. De Model 3 heeft de Volkswagen Polo inmiddels gepasseerd als best verkochte auto in Nederland dit jaar. Gemiddeld gaan er 57 Model 3’s per dag op kenteken en deze cijfers zullen de komende maanden nog hoger worden.
Déjà Vu
Komt dit verhaal je bekend voor? Dat kan goed kloppen. In de tweede helft van 2018 ontstond een grote vraag naar elektrische auto’s. Op 1 januari 2019 werd namelijk het bijtellingspercentage van 4% alleen nog toepasbaar op elektrische auto’s tot 50.000 euro.
De zakelijke rijder twijfelde geen moment en sloeg nog snel zijn slag. Zo werd Jaguar, met de I-PACE van ruim 80.000 euro, in december 2018 ineens het best verkochte automerk van Nederland. Ook uitzonderlijk veel dure Tesla’s werden deze laatste maanden van 2018 op kenteken gezet. Omdat het bijtellingstarief voor 5 jaar vast staat, profiteren deze dure EV’s tot 2024 van de 4% bijtellingregeling.
Hoe werkt de bijtelling?
Hoe zat het ook al weer met de bijtelling? De Belastingdienst beschouwt het als loon in natura wanneer er meer dan 500 kilometer privé met een auto van de zaak wordt gereden. Over loon wordt belasting geheven en de fiscale bijtelling is belasting op loon in natura.
Op dit moment profiteren alle zero emission auto’s tot 50.000 euro van 4 procent bijtelling. Stoot je auto één of meer gram CO2 uit? Dan valt deze in de 22%-categorie.
Op naar de 22%!
De verhoging is onderdeel van het Klimaatakkoord. In 2020 gaat de bijtelling voor een elektrische zakelijke auto tot 45.000 euro, omhoog van 4 naar 8 procent. In de jaren daarop stijgt de bijtelling in stappen verder naar 22 procent.
In de onderstaande tabel kan je gemakkelijk aflezen hoe hoog de bijtelling de komende jaren is en tot welke aanschafprijs dit telt (bijtelling cap). Vanaf 2021 is de bijtelling cap 40.000 euro. Over het bedrag wat boven de bijtelling cap komt wordt 22% berekend.
Als voorbeeld hebben we de bijtelling tot 2025 voor drie verschillende modellen in drie verschillende segmenten berekend. In het voorbeeld gaan we uit van een persoon die minder dan 68.508 euro per jaar verdient. Deze persoon valt in de belastingschijf van 38,10%.
We berekenen de bijtelling tot 2025 voor de Renault Zoé, Tesla Model 3 en Audi e-tron.
Hoe bereken je de bijtelling?
We berekenen de bijtelling aan de hand van de volgende rekensom. Neem de aanschafprijs van de leasewagen, inclusief BPM en BTW (bijvoorbeeld Renault Zoé 32.890 euro) en vermenigvuldig dit met het bijtellingstarief (bijvoorbeeld x 0,08 in 2020). Vermenigvuldig dit daarna met je inkomensbelasting. In dit voorbeeld valt de persoon in de belastingschijf 38,10%, dus x 0,381. Als je dit deelt door 12 heb je het maandbedrag.
ofwel:
- 32.890 x 0,08 = 2.631 euro
- 2.631 x 0,381 = 1.002 euro
Totaal:
- 1.002 euro / 12 = 83.50 euro netto maandelijkse bijtelling
In het onderstaande overzicht zie je gemakkelijk wat je per model per maand kwijt bent tot 2025. Zo zie je dat de persoon in het bovenstaande voorbeeld voor de Renault Zoé volgend jaar een netto maandelijkse bijtelling van 83.50 euro betaald, maar in 2025 voor dezelfde auto 207.50 euro per maand moet inleveren.
Het bericht Bijtelling 2020-2025: Dit ga je betalen verscheen eerst op ZERauto.nl.