Het ontbreken van prijstransparantie is een groot probleem, en wordt de komende jaren alleen maar groter als er niets aan wordt gedaan. Daarom heeft de NAL een actieplan opgesteld om al die problemen op te lossen.Elektrische rijders mailen ons vaak met problemen rondom prijstransparantie. Ook in onze
Facebook-groep wordt daar veel over gedeeld. Al sinds jaren is prijstransparantie op publieke laadpalen een groot probleem. Zomaar een paar voorbeelden:
- "Nou bedankt, een onaangekondigde tariefverhoging van 19 cent, gewoon asociaal"
- "Twee laadpalen vlakbij mijn huis met een bizar prijsverschil"
- "Waarom zijn die bedrijven nog niet verplicht de prijzen ter plekke te tonen?"
- "Ik had steeds het lage tarief gefactureerd kunnen krijgen, dus vandaag was het erg schrikken"
- "En dan deze afrekening die neerkomt op je reinste diefstal"
- "Wanneer wordt er iets aan deze idioterie gedaan?"
Anders dan in bijvoorbeeld de supermarkt, een restaurant of benzinepomp, krijg je op het moment dat je gaat laden bij een publieke laadpaal niet of heel moeilijk de prijs die je gaat betalen onder ogen. Door de sterk gestegen prijzen tijdens de energiecrisis kwamen die problemen nog eens extra duidelijk naar boven. Maar ook nu de stroomprijzen weer dalen, kom je hier als elektrische rijder vaak pas ná het laden achter.
Situatie verslechterdDe uitkomsten van ons
Nationaal Laadonderzoek tonen aan dat ongeveer de helft van de elektrische rijders niet weet wat de prijs bij een openbare laadpaal is. En het lijkt nog erger te worden: uit
een recent onderzoek van de NKL (Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur) blijkt dat de situatie de afgelopen twee jaar is verslechterd.
En dat terwijl prijstransparantie steeds belangrijker wordt: we moeten gereed zijn voor de 95% van de Nederlanders die nog moet overstappen naar een elektrische auto. Voor hen zijn deze problemen wellicht een reden om af te zien van de aanschaf van een EV. En het wordt nog complexer: er komen in de toekomst wellicht variabele prijzen vanwege de implementatie van slim laden. Je betaalt mogelijk een kleeftarief, en prijzen veranderen steeds vaker en sneller.
Actiegroep voor prijstransparantieReden voor de NAL (
Nationale Agenda Laadinfrastructuur) om een actieplan op te stellen om deze problemen de wereld uit te helpen. Een groep van vertegenwoordigers van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de laadsector, lokale overheden en de VER gaat kijken naar verbetering van communicatie, hoe er iets gedaan kan worden aan de enorme prijsverschillen, beter afspraken maken tussen laaddienstprovider en laadpasprovider en onderzoeken hoe deze partijen zich aan de afspraken zullen houden. Op een NAL-evenement vorige week presenteerden we alvast aan een aantal vertegenwoordigers de problemen die rijders ervaren. We konden daarbij dankbaar gebruikmaken van de voorbeelden die jullie ons hebben opgestuurd.
Heb je nog meer goede voorbeelden van situaties waarbij je ging laden en achteraf werd verrast door een (te) hoge prijs? Mail ze ons dan, het liefst met foto's en schermafbeeldingen, via info@evrijders.nl.