Inloggen
Lid worden
EV Helpdesk
Dit zijn wij
Terug
Standpunten
Lees hier onze standpunten
Wie zijn wij?
Steun ons
Vriend van VER
Standpunten / VER vindt
De stem van de elektrische rijder
Lobby agenda
De stem van de elektrische rijder
Position paper
De bijdrage van de Vereniging Elektrische Rijders
Algemene Ledenvergadering
Word lid
Toegang to onafhankelijke en juiste informatie
Onbeperkt toegang tot de EV Helpdesk
Gratis boekje feiten en fabels
Toegang en korting EVenementen
Toegang to de grootste onafhankelijke EV Showroom van Nederland
Word actief op de hoogte gehouden van relevante ontwikkelingen voor EV
Beinvloeding van lokale, regionale, landelijke en internationale politiek
Bekijk de lidmaatschappen
Dit doen wij
Terug
Onderzoeken
Wij doen onderzoek voor de elektrische rijders
Vereniging van Eigenaren
Alles wat je moet weten over VvE
Agenda
Bekijk onze agenda
Ledenvoordeel
Lobby
Nationale EV Helpdesk
EV voor Groentjes
Feiten en fabels
Global EV Alliance
Het Nationaal Laadonderzoek 2024
Het Nationale EV en berijdersonderzoek 2023
Het Mystery Shopper onderzoek 2022
Opgeven als Mystery shopper
De betrouwbaarheid van onafhankelijke batterijtesten (2024)
Aankomende evenementen
23
jan
Nieuwjaarsborrel 2025
Eneco World
17
apr
Algemene Ledenvergadering 2025
n.t.b.
Bekijk de aankomende evenementen
Nieuws & Agenda
Terug
Nieuws
Updates over elektrisch rijden
Agenda
Bekijk hier alle evenementen
Laatste nieuws
Onderzoek naar betrouwbare universele batterijtesten voor gebruikte EV's
19 december 2024
Vul het EV- en Berijdersonderzoek 2024 in
29 november 2024
'Elektrische auto is hét alternatief voor brandstofauto'
25 november 2024
Al het nieuws bekijken
Aankomende evenementen
23
jan
Nieuwjaarsborrel 2025
Eneco World
17
apr
Algemene Ledenvergadering 2025
n.t.b.
Bekijk de aankomende evenementen
Sturen bij je buren
Terug
Sturen bij je buren
De grootste onafhankelijke EV showroom van Nederland
Proefrijden
Meld je aan
Community
Terug
Partners
Laadpas top 10
Laadpaal top 10
EV Database
Global EV Alliance
Gouden Stekker
Winnaars van de Gouden Stekker
Word VER Ambassadeur
VER ambassadeurs aan het woord
Lees hier hun achtergrond, ervaringen en beweegreden
EV voor kids
Word VER Ambassadeur
EV Panel
Sturen bij je buren
Nationaal/regionaal
Bekijk de lidmaatschappen
Facebook groep
In deze groep kun je ervaringen, problemen, ideeën, wensen, tips en andere zaken rondom elektrische voertuigen delen met de andere leden.
bezoek onze FB groep
Auto's, palen en passen
Terug
Auto's
Alles wat je moet weten over elektrische auto's
Palen
Informatie over laadpalen en vergelijksite
Passen
Vergelijk de verschillende laadpassen in zowel binnen- als buitenland
Sturen bij je buren
De grootste onafhankelijke EV showroom van Nederland
Bekijk hier alle elektrische auto's
Elektrische voertuigen database
Bekijk hier alle laadpassen
Onafhankelijke vergelijkingssite voor laadpassen
Contact
Nieuw: Ledenvoordeel!
Inloggen
Home
Nieuws
VER Onderzoek: Gederfde inkomsten overheid door elektrisch rijden blijken veel lager
VER Onderzoek: Gederfde inkomsten overheid door elektrisch rijden blijken veel lager
Gepubliceerd op:
18 september 2019
Uit
onderzoek
van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) blijkt dat de gederfde inkomsten van de overheid door stimulering van elektrisch rijden veel lager zijn dan door het Kabinet en de Rekenkamer naar buiten zijn gebracht. De gederfde inkomsten door de lagere bijtelling van een EV zijn altijd bepaald op basis van de veronderstelling dat men anders een even dure brandstofauto zou hebben gereden. Dit blijkt niet zo te zijn. De Rekenkamer gaat ervan uit dat mensen die elektrisch gingen rijden anders een even dure benzineauto hadden aangeschaft. Het verschil tussen de bijtelling voor een EV en een even dure brandstofauto werd dan gezien als de stimuleringskosten van elektrisch rijden. Uit het onderzoek van de VER onder 1.349 berijders van een volledig elektrische auto blijkt dat in 80% van de gevallen de nieuw aangeschafte EV een hogere nieuwprijs had dan de oude “fossiele” auto. De gemiddelde meerprijs van de EV was voor die groep € 24.000. In 2018 waren vooral de duurdere EV’s zoals de Tesla Model S/X, Jaguar I-pace en Audi e-tron erg populair. Specifiek voor deze groep bleek dat 95% van de kopers een duurdere EV kocht dan hun voormalige auto. In die gevallen was de gemiddelde meerprijs zelfs bijna € 44.000. De meest voorkomende inruiler op deze duurdere EV’s was de Audi A4. In het algemeen zijn EV’s met name in trek bij rijders van de merken Volvo, Audi en BMW en Plug-in (PHEV) rijders van diverse merken. Mercedes kopers blijken tot nu toe weinig enthousiast voor elektrisch rijden. Dit jaar is de elektrische Tesla Model 3 erg in trek. Deze auto is sinds kort het bestverkochte automodel van Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat kopers van deze auto van alle merken vandaan komen, van het kleine A-segment tot de grotere middenklassers in het D-segment. De versnelde afbouw van de EV stimulering zal volgens de VER vanaf 2021 niet meer voldoende zijn om de zakelijke rijder te verleiden tot de overstap vanuit hun fossiele auto. Het beoogde doel van het kabinet om in 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s te verkopen zal daarom niet gehaald worden. Nu al worden de kopers van EV’s door het kabinet teleurgesteld door de voortijdige verhoging van de bijtelling van 4% naar 8% in 2020. Dat geldt vooral voor EV’s die wel al besteld zijn maar pas in 2020 geleverd kunnen worden.
Lees ook
Onderzoek naar betrouwbare universele batterijtesten voor gebruikte EV's
19 december 2024
Vul het EV- en Berijdersonderzoek 2024 in
29 november 2024
'Elektrische auto is hét alternatief voor brandstofauto'
25 november 2024