Op 21 juni, de langste dag van het jaar, hebben TotalEnergies en Jedlix met succes aangetoond dat slim laden van elektrische voertuigen het elektriciteitsnet flink kan ontlatsen. Tijdens een proef in Utrecht werd bij 179 publieke laadpalen en 251 privé laadpalen het laden aangepast, waardoor het elektriciteitsverbruik tijdens piekuren met maar liefst 40 procent daalde.Het laden van elektrische auto’s vindt doorgaans plaats tijdens de drukke avondpiek tussen 16.00 en 21.00 uur. Tijdens de proef werden de laadmomenten automatisch verschoven naar tijdstippen waarop het elektriciteitsnet meer capaciteit heeft.
Dit project was uniek doordat zowel publieke laadpalen op straat als privé-laadpalen thuis gelijktijdig werden aangestuurd om slim te laden.
Uitdagingen en oplossingenDe groei van elektrisch vervoer zet, ook in Nederland, nog altijd goed door. Deze voertuigen worden vaak aan het eind van de dag opgeladen, wat leidt tot piekvraag en een uitdaging vormt voor netbeheerders. Dit kan resulteren in overbelasting van het net, waarbij netbeheerders pleiten voor het uitschakelen van laadpalen om problemen te voorkomen.
Olof van der Gaag, voorzitter van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE), benadrukt het belang van optimaal gebruikmaken van beschikbare hernieuwbare energie en het voldoen aan de laadbehoefte van het groeiende elektrische vervoer. Slimme laadtechnieken bieden hiervoor een uitstekende oplossing.
Resultaten van de proef in Utrecht
Tijdens de proef in Utrecht werd bij 179 publieke laadpalen van TotalEnergies minder hard geladen tijdens de piekuren, zonder dat de elektrische rijder hier veel van merkte. Eigenaren van 251 privé-laadpalen van laadden overdag met korting buiten de piekuren, optimaal gebruikmakend van beschikbare zonne-energie. Dit resulteerde in een vermindering van het elektriciteitsverbruik tijdens piekuren met gemiddeld 40 procent.
De voordelen van slim ladenHet project toont de effectiviteit van slim laden in het verhelpen van overbelasting van het net op kritieke momenten en het bieden van waarde aan de EV-rijder. Ook de gemeente Utrecht ziet de meerwaarde van dit project. Wethouder Eva Oosters reageert enthousiast: “Wij willen het gebruik van elektrische voertuigen in onze stad stimuleren zonder het elektriciteitsnet te overbelasten. TotalEnergies en Jedlix hebben bewezen dat dit mogelijk is. Deze slimme oplossingen brengen ons een stap dichter bij het realiseren van onze klimaatdoelen.”
De Vereniging Elektrische Rijders steunt de implementatie van slim laden en neemt plaats in verschillende werkgroepen die dit bewerkstelligen. In die werkgroepen vertolkt de VER de stem van de elektrische rijder, die volgens de organisatie geen negatieve gevolgen mag ondervinden van slim laden.