Fiat 500 al dik twaalf jaar succesvol
De Fiat 500 is al decennialang een icoon. Het oer-model debuteerde 63 jaar geleden. De tweede (en tevens huidige) generatie stamt uit 2007 en is dus al dik twaalf jaar in productie. Opvallend is dat de verkoop van het model in de afgelopen jaren, ondanks zijn leeftijd, alsmaar toeneemt. Reden genoeg voor Fiat om het model nog niet met pensioen te sturen.
Toch laat de volledig nieuwe generatie zich al zien. Ziehier is de derde generatie ‘Cinquecento’. En die zal tegelijk met de huidige Fiat 500 worden aangeboden. Fiat voert straks dus twee 500-generaties, waarvan de nieuwste alleen met elektrische aandrijving geleverd wordt.
Limited Edition
De derde generatie van de Fiat 500 is compleet nieuw. Opvallend genoeg is de eerste volledig elektrische auto van autoconcern Fiat Chrysler Automobiles (FCA) voorlopig een limited edition. Jazeker! Van dit stijlvolle, fluisterstille Italiaantje levert Fiat per markt slechts vijfhonderd exemplaren. Daarna volgt een niet-gelimiteerde versie.
Acoustic Vehicle Alert System op z’n Italiaans
Nou ja, echt fluisterstil willen we hem ook niet noemen. Een elektrische auto heeft namelijk verplicht een zogeheten Acoustic Vehicle Alert System (AVAS): een waarschuwingssysteem voor voetgangers dat verplicht wordt bij snelheden tot 20 km/u.
Fiat doet het wel op zijn eigen manier: het gekozen geluid is namelijk geen gewoon akoestisch signaal, maar een variant op de muziek van Amarcord door Nino Rota, in pure Dolce vita-stijl. Doen ze toch weer leuk, die Italianen. Zo klinkt dat overigens…
42 kWh-batterij
De specificaties van de elektrische Fiat 500 zijn veelbelovend. Dankzij de lithium-ion-batterij van 42 kWh biedt de Fiat 500 een actieradius van 320 kilometer (WLTP). Opladen kan met een 85 kW-snellaadsysteem: 5 minuten laden is 50 kilometer rijden.
In 35 minuten kan de snellader de accu tot 80% opladen. Opladen kan met wissel- (AC) en gelijkstroom (DC). Het oplaadpunt met Combo 2-aansluiting zit op het rechter achterscherm van de auto.
Easy Wallbox
Thuis opladen kan ook, want Fiat levert een Easy Wallbox: een thuisoplaadsysteem dat op een gewoon stopcontact kan worden aangesloten. Dit systeem – van ENGIE EPS – is een ‘plug-and-charge’-oplossing die gemakkelijk via Bluetooth kan worden bediend en de mogelijkheid biedt om de auto thuis met maximaal 2,3 kW-laadvermogen op te laden.
De Easy Wallbox is ook voorbereid voor laden met 7,4 kW. Met die laadsnelheid is het accupakket thuis in iets meer dan 6 uur volledig op te laden. Fiat levert verder een Mode 3-kabel voor het opladen vanuit het openbare stroomnet.
Drie rijmodi, waaronder Sherpa
De New Fiat 500 – zoals de Italianen de nieuwe hatchback noemen – heeft drie rijmodi, te weten Normal, Range en Sherpa. De Sherpa-modus is een soort spaarstand waarin het energieverbruik tot een minimum wordt beperkt zodat de bestuurder toch aankomt op de gewenste bestemming. In Sherpa haalt de auto een topsnelheid van 80 km/u, schakelt het systeem de klimaatregeling en de stoelverwarming uit en gaat de gasrepons in standje ‘soft’.
Normal en Range
In standje Normal reageert de elektrische 500 zoveel mogelijk als een auto met conventionele verbrandingsmotor. De modus ‘Range’ activeert ‘one-pedal-driving’. In feite veroorzaakt het loslaten van het motorpedaal dan een veel grotere vertraging, vergelijkbaar met het effect alsof op het rempedaal wordt gedrukt. Het rempedaal moet wel worden gebruikt om de auto volledig tot stilstand te brengen.
Elektromotor en prestaties
Fiat rust de elektrische 500 uit met een 118 pk (87 kW) sterke elektromotor. De topsnelheid is afgeregeld op 150 km/u. De sprint van 0 naar 50 km/u duurt 3,1 seconden en van 0 naar 100 km/u accelereren kost exact negen klokslagen.
Veiligheidssystemen
De New 500 kan deels autonoom rijden (Niveau 2). Intelligent Adaptive Cruise Control (iACC) remt of versnelt de auto in reactie op het gedrag van andere weggebruikers: auto’s, fietsers en voetgangers. Lane Centering houdt de auto in het midden van de rijstrook als de markeringen duidelijk te herkennen zijn.
Urban Blind Spot bewaakt de dode hoeken en Intelligent Speed Assist herkent snelheidslimieten. In Nederland heeft het systeem het makkelijk. We mogen overdag toch maar 100 km/u op de snelweg. Attention Assist detecteert concentratieverlies bij de bestuurder en dankzij 360°-sensoren heb je een bovenaanzicht tijdens het parkeren. Best handig.
UConnect 5-infotainmentsysteem
De New 500 is het eerste model binnen FCA dat over het nieuwe UConnect 5-infotainmentsysteem beschikt. UConnect 5 draait op een Android Automotive-besturingssysteem en ondersteunt naast Android Auto ook Apple CarPlay (draadloos). UConnect 5 heeft een 10,25-inch HD-touchscreen, geïntegreerd in het dashboard.
In combinatie met de Telematic Box Module biedt het systeem ook toegang tot diefstalpreventie, een persoonlijke assistent, een slimme smartphone-app voor het inzien van de resterende acculading, een ‘find-my-car’-functie en de mogelijkheid om bestemmingen naar het navigatiesysteem te sturen. Ohja, Wi-Fi is ook beschikbaar, dus lekker internetten onderweg.
Een échte 500, dat zie je meteen
Het design van de nieuwe Fiat 500 spreekt boekdelen. Hij is direct als 500 herkenbaar. Het front is verticaal, net als bij de versie uit 1957. En het 500-logo aan de achterkant is verfraaid met een lichtblauwe rand, waarbij de laatste ‘0’ via een samenspel van design en kleur wordt omgezet in een letter ‘E’.
Stuk ruimer
Omdat Fiat de derde generatie 500 op een nieuw platform bouwt, zijn de afmetingen gewijzigd. De nieuwe Fiat 500 is zes centimeter breder, zes centimeter langer en de wielbasis nam met twee centimeter toe. Hij blijft nog wel onder de vier meter. De wielen zijn meer op de hoeken geplaatst. Dat resulteert in combinatie met de gegroeide wielbasis weer in meer interieurruimte.
Fiat New 500 ‘La Prima’
De oplettende lezer heeft het vast al opgemerkt: de elektrische New 500 is een vierzits cabriolet. De New 500 debuteert namelijk in de cabrioversie. Bestellen kan al online op de website van Fiat. De aanbetaling bedraagt 500 euro (restitueerbaar).
Het merk trapt met het introductiemodel New 500 ‘La Prima’, te krijgen in de kleuren Mineral Grey (metallic), Ocean Green (parelmoer) of Celestial Blue (drielaags-lak). Zaken als LED-koplampen, eco-lederen bekleding, 17-inch wielen en verchroomde sierlijsten op de ruiten en zijpanelen zijn standaard. Een genummerde ‘1 van 500’-badge is ook inbegrepen. Op die badge staat ook de naam van het land waarin de auto werd gekocht.
Prijs New 500 ‘La Prima
De prijs van de New 500 ‘La Prima’ Cabrio, inclusief Easy WallboxTM, bedraagt 38.900 euro, exclusief eventueel lokaal geldende milieu-stimuleringsmaatregelen. Ter vergelijking: de Honda e (220 kilometer WLTP) en MINI Cooper SE (200 kilometer WLTP) kosten respectievelijk 35.330 en 34.990 euro. Nadat Fiat de 500 exemplaren heeft verkocht, volgt er een niet-gelimiteerde versie.
Drie one-offs
Fiat creëerde ook drie ‘one-offs’ om de introductie van de derde generatie Fiat 500 extra kracht bij te zetten. In samenwerking met bedrijven Armani, Bvlgari en Kartell zijn drie exclusieve, eenmalige conceptcars op basis van de nieuwe Fiat 500 gebouwd.
De opbrengst van de verkoop van deze drie unieke modellen – de 500 Giorgio Armani, de B.500 ‘MAI TROPPO’ door Bvlgari en de 500 Kartell – gaan naar één van Leonardo di Caprio’s milieuorganisaties. Want ohja, ook Leonardo heeft zich aangesloten bij Fiat als promotor van de nieuwe Fiat 500.
Kenmerken Fiat 500 Giorgio Armani: grijsgroene kleur met zijde-effect, een ‘GA’-logo op de wielen en de softtop, amberkleurige ruiten, ‘greyge’-kleurig leder met wollen microchevron-banen, een sierpaneel in het dashboard met een laagje hout en dunne aluminium sierelementen
Kenmerken Fiat B.500 ‘MAI TROPPO’: gelakt in saffraankleurige parelmoerverf waarin goudpoeder is verwerkt afkomstig van restjes die bij de productie van sieraden vrijkomen, opvallende wielen, een ‘juweel’-embleem in gepolijst goud, een B.500-logo voorzien van diamanten in pavézetting, een dashboardpaneel bekleed met zijden Bvlgari-sjaals, groenblauw lederen bekleding met ‘Diva’-borduurwerk, gouden details en stroken van Bvlgari-sjaals en drie halfedelstenen (amethist, topaas en citrien) midden op het stuurwiel.
Kenmerken Fiat 500 Kartell: gespoten in Kartell-blauw en een milieuvriendelijke chroomverf. Opvallend is het polycarbonaat – gerecycled uit paraboollampen – gebruikt is in de grille, wielen en spiegelkappen. Op het dashboard past Fiat een Kabuki-patroon toe, geïnspireerd op de Kabuki-lamp. De plastics in het interieur zijn gemaakt van 100 procent gerecycled polypropyleen.
Het bericht Nieuwe Fiat 500: alles wat je moet en wilt weten verscheen eerst op ZERauto.nl.