Elektrische rijders in Nederland omarmen in toenemende mate het concept van slim laden, zo blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2024. Dit jaarlijkse onderzoek, dat inmiddels voor de vijfde keer is uitgevoerd, is het grootste landelijke onderzoek naar de meningen en ervaringen van EV-rijders. Het onderzoek toont aan dat slim laden niet alleen voordelig is voor de portemonnee van de elektrische rijder, maar ook een belangrijke rol speelt in het verlichten van de druk op het stroomnet tijdens piekuren.Slim laden houdt in dat de auto weliswaar wordt ingeplugd bij aankomst, maar dat het laden op een later moment of met een andere snelheid plaatsvindt, afhankelijk van wanneer stroom goedkoper is, er meer duurzame energie beschikbaar is, of wanneer het minder druk is op het stroomnet. Thuis blijkt slim laden al zeer populair te zijn: maar liefst 83% van de EV-rijders geeft aan hier gebruik van te maken. Dit geldt met name voor rijders die hun eigen laadkosten betalen, waarbij dynamische stroomtarieven en het laden met stroom van eigen zonnepanelen vaak worden toegepast. Van de thuisladers beschikt 91% over zonnepanelen, en zij willen de opgewekte zonnestroom steeds vaker gebruiken voor het opladen van hun elektrische auto.
Interesse in dynamische tarievenHet onderzoek laat ook zien dat het slim laden bij publieke laadpalen en op het werk aan populariteit wint. In 2024 geeft 17% van de respondenten aan wel eens slim te laden op het werk, een stijging ten opzichte van 10% in 2023. Bij publieke laadpalen is dit percentage gestegen van 14% naar 23%. Een vijfde van de EV-rijders heeft bovendien interesse in dynamische tarieven bij publieke laadpalen, waarbij ze zelf willen bepalen wanneer ze wel of niet slim laden, afhankelijk van de stroomkosten tijdens piek- en daluren.
Daarnaast is er groeiende interesse in bi-directioneel laden, waarbij de batterij van de elektrische auto als tijdelijke opslag kan dienen en stroom terug kan leveren aan het huis of het stroomnet. Bijna de helft van de thuisladers (49%) staat open voor deze technologie, vooral om zelf opgewekte zonne-energie later te kunnen gebruiken. Bovendien denkt 68% van de respondenten dat de elektrische auto een onmisbaar onderdeel zal worden van de energietransitie, terwijl 37% verwacht mogelijk geld te verdienen met hun "rijdende batterij".
Publiek laden in het buitenlandOndanks deze ontwikkelingen blijven EV-rijders zeer tevreden over de bestaande laadinfrastructuur in Nederland. Thuislaadpunten scoren wederom het hoogst met een gemiddelde beoordeling van 9,2. Publieke laadpunten in het buitenland scoren het laagst, al is er sprake van een lichte verbetering vergeleken met vorig jaar. Privé laden is nog steeds het meest gangbaar, waarbij 72% van de respondenten aangeeft thuis over een privé laadpaal te beschikken.
Het Nationaal Laadonderzoek, uitgevoerd in samenwerking met onder andere de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en de Rijksuniversiteit Groningen, biedt waardevolle inzichten in de behoeften en voorkeuren van EV-rijders en benadrukt de groeiende trend richting slim en duurzaam laden. Je kunt het volledige onderzoek via
deze link lezen.