Eerder dit jaar leek er eindelijk wat duidelijkheid te komen over de mrb voor elektrische auto's. Inmiddels zijn de belastingplannen voor elektrische auto's ook definitief, want de plannen uit de Voorjaarsnota zijn door de Eerste en Tweede Kamer afgehandeld. Daar zijn we erg blij mee, omdat er een einde komt aan de onzekerheid rondom de mrb voor elektrische auto's. Het verdwijnen van de mrb-vrijstelling en korting hing namelijk al enige tijd boven de markt en zorgde voor terughoudendheid bij consumenten. Die terughoudendheid zorgde er tegelijkertijd voor dat de vraag naar (gebruikte) elektrische auto's iets afnam, omdat mensen immers niet wisten wat ze gedurende hun bezitsperiode zouden moeten betalen aan motorrijtuigenbelasting.
Eerste en Tweede Kamer steunen mrb-korting
Eerder dit jaar werden er nieuwe plannen gepresenteerd rondom de mrb voor elektrische auto's. Dat kwam van de hand van het demissionaire Kabinet, dat die plannen in de Voorjaarsnota presenteerde. In die voorjaarsnota werd o.a. de tariefkorting voor emissievrije personenauto's voorgesteld. Die zijn inmiddels door de Eerste en Tweede Kamer afgehandeld, waardoor de tariefkorting voor elektrische auto's de komende jaren een feit is.
Wat gaat er dan precies gebeuren? Dit jaar zijn elektrische auto's nog vrijgesteld van mrb, terwijl ze volgend jaar nog van een korting van 75% op het mrb-tarief genieten. Dat stond ook in de oorspronkelijke plannen. De vraag was echter wat er vanaf 2026 met de mrb zou gaan gebeuren. Dat ziet er als volgt uit:
- 2026: 40% korting
- 2027: idem
- 2028: idem
- 2029: 35% korting
- 2030: 30% korting
- 2030>: 0% korting
Mrb-korting voor plug-in hybrides
Belangrijk om daarbij te noemen is dat het halftarief voor plug-in hybrides volledig verdwijnt. Vanaf 2025 betalen eigenaren van PHEV's 75% van het mrb-tarief, per 2026 verdwijnt de mrb-korting voor dergelijke modellen.
Het doel van deze tariefkortingen is om de elektrische auto op een vergelijkbare manier te belasten als een brandstofauto. Daarom zal de tariefkorting ook gelden op de huidige mrb-tabellen van benzineauto's, die op basis van gewicht worden belast. De tariefkorting kunnen we daarom zien als een soort gewichtscorrectie, die ervoor moet zorgen dat EV's op dezelfde manier worden belast als een vergelijkbare brandstofauto.
Tussentijdse evaluatie
In de factsheet van de overheid, die je zelf
hier kunt lezen, staat overigens dat de tariefkorting geldt voor zowel het rijksdeel van de mrb, als de provinciale opcenten. Bovendien zijn de hierboven genoemde tariefkortingen niet helemaal definitief: in 2027 vindt er namelijk een evaluatie van de kortingen plaats. Daarbij wordt gekeken naar hoe de tariefkorting uitwerkt voor de verschillende autosegmenten.
De tariefkorting wordt overigens binnen de autosector, en dan specifiek binnen het EV- en PHEV-domein, betaald. Vanaf volgend jaar verdwijnt namelijk de huidige aanschafsubsidie voor elektrische auto's. Ook de tariefkorting voor PHEV verdwijnt, zoals hierboven beschreven.
Zorgen over situatie na 2030
De VER is blij met duidelijkheid rondom de mrb voor elektrische auto's, maar heeft het grote zorgen voor de situatie na 2030. Door EV's op een gelijke manier te belasten als benzineauto's, valt de motorrijtuigenbelasting flink hoger uit voor een elektrisch voertuig. Dat komt omdat EV's een stuk zwaarder zijn door de toevoeging van een batterij. Mensen die na 2030 voor een EV kiezen, worden eigenlijk dus bestraft voor hun duurzamere keuze.
Hoewel elektrische auto's de komende jaren lichter zullen worden, rijden er in 2030 ook veel tweedehands modellen rond die zwaarder zijn dan vergelijkbare brandstofauto's. Deze elektrische modellen zijn tegelijkertijd juist dan betaal- en bereikbaar voor de occasionkoper. Volgens de VER zal de gewichtscorrectie voor deze auto's dan ook permanent moeten zijn, zodat consumenten eerder voor een elektrische auto zullen kiezen.