Door omstandigheden is de afstand van huis naar werk een stukje groter. Dik 100 kilometer zijn vandaag afgelegd en met flink wat tegenwind. Dat is niet gunstig voor het stroomverbruik. De batterij zat bovendien na een nacht laden thuis niet helemaal vol. 95% en een rijbereik van 272 kilometer vermeldde het instrumentarium in alle vroegte. 65% en 162 kilometer resteren er nog als ik de Renault ZOE bij kantoor weer aan het 220 Volt stopcontact hang.
Laadpunt thuis of op werk is gewoon nodig
De batterij was niet helemaal vol doordat ik gisteren wat extra heb gereden. We moesten de video maken. Overdag heeft hij daardoor dik anderhalf uur niet geladen en dat merk je dus direct. Het maakt voor mij een ding duidelijk: een laadpunt, waar je met drie fasen tot 11 kW kunt laden, is gewoonweg fijner. Thuis of op het werk, het maakt niet uit, maar laden met 220 Volt op een gewoon stopcontact vergt veel tijd. 12 uur had de ZOE thuis aan dat stopcontact geladen. Het laden startte met 69% en ik bereikte dus 95%.
Natuurlijk, de resterende actieradius is voldoende om vanmiddag zonder laden nog thuis te komen. Dan is echter een sneller laadpunt, dus een daarvoor bestemde wallbox, thuis de enige optie om de volgende ochtend weer met een volle batterij op pad te kunnen.
ZOE maakt je zen
Het humeur blijft goed. Sterker nog, ik geniet steeds meer in de Renault ZOE. De rust in het interieur en de voorbeeldige souplesse bij het optrekken veranderen het interieur gevoelsmatig in een oase van kalmte. Een gevoel van -zen- daalt op mij neer, akoestisch extra opgewekt door het aanzwelende zoemende geluid dat de ZOE produceert als je onder de 30 km/uur komt om voetgangers te waarschuwen. Je hoort het zacht in de auto. Ik moet onwillekeurig denken aan een UFO, al weet ik echt niet hoe die zou klinken omdat ik er nog nooit een heb gezien.
Op naar de derde dag. Ik ben benieuwd of ik de batterij toch nog helemaal vol krijg. Ik denk van niet, dus onderweg maar bij een snellaadstation aankoppelen. Gewoon om te ontdekken hoe snel dat gaat.
Binnenkort update 3. Stay tuned!
Lees ook:
Leven met een Renault ZOE 50 kWh – Dag 1
Leven met een Renault ZOE 50 kWh – Dag 3
Het bericht Leven met een Renault ZOE 50 kWh – Dag 2 verscheen eerst op ZERauto.nl.