De cijfers
Eind 2020 waren er bij elkaar opgeteld meer dan 65.000 publieke en semi-publieke reguliere en snellaadpunten. Van de reguliere laadpunten (=22 kW) is ruim 63% publiek en het overige deel semi-publiek. Het aantal private laadpunten wordt geschat op 160.000 ofwel bijna 2,5 keer zoveel als de optelsom van publieke en semi-publieke laadpunten.
Nederland is koploper
De dekking van het netwerk van publieke en semi-publieke laadpunten kan onder meer worden uitgedrukt in het aantal stekkerauto’s per laadpunt. Nederland is koploper met cicra 4 stekkerauto’s per laadpunt. Ter illustratie: in Portugal moeten 26 stekkerauto’s een laadpunt delen en is de kans dat dit (semi) publieke laadpunt bezet is dus veel groter dan in Nederland.
Eigen laadpunt
Een groot deel van de EV-rijders heeft een eigen laadpunt maar met de groei van de elektrische automarkt zal het aandeel EV-rijders zonder eigen laadpunt bij het woonhuis, dus volledig afhankelijk van de publieke en semi-publieke laadinfrastructuur, toenemen.
LEES OOK: Aantal personenauto’s in Nederland groeit stevig
Werklaadpunten en bezoekerslaadpunten
Binnen de semi-publieke categorie wordt onderscheid gemaakt tussen werklaadpunten en bezoekerslaadpunten. Werklaadpunten staan bij kantoorpanden, bezoekerslaadpunten op parkeerplekken bij bijvoorbeeld supermarkten en meubelboulevards.
467 locaties
De 2.027 snellaadpunten (>22 kW) zijn verdeeld over 467 locaties en onder meer te vinden langs snelwegen. Naast publieke en semi-publieke laadpunten zijn er nog private laadpunten. Naar schatting waren er eind 2020 ongeveer 160.000 private laadpunten. Deze laadpunten zijn dus niet publiek toegankelijk omdat ze zijn geplaatst bij particulieren bij het woonhuis.
LEES OOK: Private lease groeit explosief in Nederland
Hoe krachtig zijn de laadpunten in Nederland?
De oplaadinfrastructuur in Nederland ziet er zo uit op 31 december 2020: de meeste reguliere oplaadpunten zijn 11 kW of 22 kW terwijl de meeste snelladers tussen de 50 kW en 150 kW aan vermogen kunnen leveren. In 2020 was er een grote stijging in snellaadpunten van boven de 150 kW en 250 kW.
Verdeling laadpunten per provincie
De meeste laadpunten zijn te vinden in de Randstad maar ook in Noord-Brabant. In het rapport staat: “Onlangs heeft CBS in opdracht van RVO een onderzoek gedaan naar de standplaats van elektrische personenauto’s. Elektrische auto’s worden vaak zakelijk gereden waardoor ze in de registratie op het adres van een bedrijf(svestiging), wagenparkbeheerder of leasemaatschappij staan. Door deze vertekening kunnen we niet exact de standplaats van personenauto’s bepalen.”
Noord-Holland, Zuid-Holland, Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland zijn koploper
Uit alle informatie blijkt dat het grootste deel van de elektrische personenauto’s in de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland rijden: meer dan 20.000 BEV’s per provincie. Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland hebben ook een groot aandeel; meer dan 10.000 BEV’s per provincie.
Het bericht Laadinfrastructuur: hoe staan we ervoor in Nederland? verscheen eerst op ZERauto.nl.