van 485 kilometer naar 455 kilometer
Kia gaf tot op heden aan dat de gecombineerde actieradius volgens de WLTP – Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure – 485 kilometer bedraagt voor de Kia e-Niro met 64 kWh-batterij en 312 kilometer voor de versie met 39,2 kWh-batterij. Berekend volgens de correcte WLTP-test komt de gecombineerde actieradius van de Kia e-Niro met 64 kWh-batterij uit op 455 kilometer en die van de versie met 39,2 kWh-batterij op 289 kilometer.
Abuis
Wat is er dan precies misgegaan? Volgens Kia heeft de toezichthoudende instantie per abuis een incorrecte testmethode voor de actieradius voorgeschreven en de resultaten daarvan goedgekeurd. “De e-Niro is te lang op de stadscyclus van de WLTP-testprocedure getest, met lagere snelheden en minder energieverbruik. Hierdoor was de berekende actieradius in de volledig elektrische modus te groot. Dit kwam aan het licht bij homologatiewerkzaamheden van Kia voor een ander nieuw elektrisch model.” Deze fout is niet gemaakt bij de WLTP-homologatie van de Hyundai Kona: een auto met dezelfde aandrijflijn als de Kia e-Niro.
Vanafprijs
De Kia e-Niro kost 42.150 euro. Deze prijs geldt voor de versie met de 64 kWh-batterij en 204 pk (150 kW) sterke elektromotor met een koppel van 395 Nm. In slechts 7,8 seconden accelereert hij van 0 naar 100 km/uur. De 39,2 kWh-versie heeft een motor van 100 kW (136 pk) met een even hoog koppel.
Het bericht Kia corrigeert actieradius e-Niro verscheen eerst op ZERauto.nl.