Is de Renault EZ-ULTIMO de toekomst van mobiliteit?

Gepubliceerd op: 02 oktober 2018

De Renault EZ-ULTIMO is een luxueuze robo-voertuig, die je op alle mogelijke manieren bij kan staan. Dat kan voor een specifieke trip, een circuit of een reservering voor een dag. De gebruikers kunnen op verschillende manieren reserveren.

Studiemodel van een robo-voertuig

Dit studiemodel, onthuld op de Autosalon in Parijs, is een idee van een openbaar voertuig, die bijvoorbeeld vijfsterrenhotels of luchtvaartmaatschappijen kunnen inzetten om hun klanten premium vervoer aan te bieden. Renault ziet ook mogelijkheden voor digitale taxidiensten en mobiliteitsaanbieders.

Autonoom rijden niveau 4

De Renault EZ-ULTIMO is een robo-voertuig – zonder bestuurdersplek – en uitgerust met autonome rijtechnologie op niveau 4 op de schaal van 5 van SAE International*. Dat betekent dat het zijn afstand ten opzichte van de voorligger bewaart, in de rijbaan kan blijven, van rijstrook kan wisselen (bijvoorbeeld bij een inhaalactie) en kan keren op een kruising. De auto kan zichzelf ook beveiligen in geval van uitzonderlijke incidenten in zijn omgeving. Dat kan de auto zelf of door de verbinding met het supervisiecentrum.

 

Dankzij de niveau 4-technologie is de EZ-ULTIMO in staat om zowel in als buiten de stad te rijden, zoals naar een luchthaven of van een hotel naar een toeristische locatie. Er gelden hierbij twee voorwaarden: De route dient duidelijk te worden afgebakend en in HD te worden afgebeeld, zodat het voertuig uiterst betrouwbare informatie heeft over zijn exacte positie op de weg.

Het voertuig dient te zijn aangesloten op de snelweginfrastructuur, zoals verkeerslichten, kruispunten en eventuele tolpoorten, zodat het autonome systeem tijdig kan anticiperen op kritieke punten of obstakels op de weg. Ongeacht de situatie zijn de dezelfde sensoren actief: radar, lidar, camera’s en ultrasone sensoren. De software verwerkt en analyseert alle data die de sensoren verzamelen en past zich – qua instelling – automatisch aan zodra de situatie verandert van in de stad naar buiten de stad en andersom.

Technische highlights van de Renault EZ-ULTIMO

  • Elektrisch

De Renault EZ-ULTIMO is gebaseerd op een specifiek platform voor de elektrische aandrijving. De motor drijft de voorwielen aan en de batterijen bevinden zich onder de vloer.

  • Draadloos

De Renault EZ-PRO is voorzien van een draadloos oplaadsysteem voor de batterijen dat volledig automatisch en handsfree functioneert.

  • Stroomlijn

De wielen zitten achter aerodynamisch gevormde kappen die voor een betere stroomlijn zorgen. Dezelfde kappen bieden bescherming bepaalde onderdelen die tegelijk ook minder onderhoud vragen. Bovendien hebben ze een gunstige invloed op de voetgangersveiligheid.

  • Sensoren

De meeste sensoren en camera’s die worden gebruikt door het autonome niveau 4-besturingssysteem zijn gemonteerd in kleine vierkante ruimtes die zich in de hoeken aan de voor- en achterkant van de carrosserie zijn geplaatst. Andere bevinden zich achter de zijkant van de carrosserie en in de dakantenne.

  • Connectiviteit

De GPS en wifi G5-antennes van de EZ-ULTIMO zijn gemonteerd in de dakantenne die automatisch wordt geactiveerd zodra de auto wordt gestart.

  • Koplampen en remlichten

Zowel voor als achter zijn de koplampen en remlichten van de EZ-ULTIMO verzonken in de aerodynamische kappen over de wielen. Aan de voorzijde lichten karaktervol het Renault-logo en -naam op.

  • Achterlichten

De achterlichten worden aangevuld door een strook lichtgevende filamenten die elkaar kruisen om diamanten te vormen, volledig in lijn met de carrosseriestijl.

  • 4CONTROL

De conceptcar is uitgerust met een 4CONTROL-chassis met vierwielbesturing die ten goede komt aan de wendbaarheid en veiligheid, zowel in als buiten de stad.

  • ‘Gevleugelde’ details

Wanneer de EZ-ULTIMO de stad verlaat, worden de twee kleine zijvleugels achter de stroomlijn van de achterwielen geplaatst om de aerodynamica van het voertuig te verbeteren.

  • Actieve ophanging

In stilstand staat de EZ-ULTIMO zeer laag bij de grond. Bij het wegrijden komt het voertuig enkele centimeters omhoog en zonodig nog hoger om bijvoorbeeld gemakkelijker verkeersdrempels te nemen.

Het bericht Is de Renault EZ-ULTIMO de toekomst van mobiliteit? verscheen eerst op ZERauto.nl.