Hyundai Ioniq 5
De Ioniq 5 maakt gebruik van zogeheten Vehicle to Load-technologie (V2L). Je kunt de accu niet alleen opladen, maar er ook weer stroom uithalen. Hyundai levert de Ioniq 5 met een speciale adapter die je in de laadpoort kunt steken. De adapter heeft een stopcontact, waarin je al je elektrische huis-tuin-en-keuken-apparatuur kunt steken. De V2L-functie van de IONIQ 5 heeft een vermogen van 3,6 kW.
Bouwkeet
Op windparkproject Windplanblauw in Flevoland is een unieke pilot met deze technologie gestart: Hyundai, Dura Vermeer en AirQon slaan de handen ineen om de bouwketen volledig te laten draaien op accu’s van elektrische auto’s.
De gemiddelde stroomvraag van een standaard bouwkeet ligt tussen de 6 tot 8 kWh per dag. In de Ioniq 5 ligt een accupakket met een capaciteit van 58 kWh of 73 kWh. Ruim voldoende dus om aan het eind van de dag zonder problemen weer naar huis te rijden.
Bericht gaat verder onder de foto
Alles opladen
Tijdens de pilot wordt ook gekeken of het mogelijk is om een extern accupakket op de bouwplaats op te laden met de elektrische Hyundai. Dit pakket kan op zijn beurt na werktijd de elektrische machines op de bouwplaats weer opladen.
Emissieloze bouwplaatsen
Als het project succesvol verloopt gaan de partijen deze techniek dit jaar nog toepassen op andere projecten van het Nederlandse bouwbedrijf Dura Vermeer. Het uiteindelijke doel is om door het hele land emissieloze bouwplaatsen te creëren.
Duurzaam feestje
Het is niet de eerste keer dat een elektrische auto wordt ingezet als aggregaat. Het Europese subsidieproject AirQon zet de techniek al in voor de festivalbranche, waar de stroom nog voornamelijk van ronkende dieselgenerators komt. De kennis die AirQon bij deze groene festivals heeft opgedaan wordt in deze pilot op de bouwplaats toegepast.
Het bericht Hyundai Ioniq 5 voorziet Nederlands bouwproject van stroom verscheen eerst op ZERauto.nl.