Elektrische Renault Kangoo is verkoopsucces
De elektrische Renault Kangoo heeft sinds de introductie eind 2011 de harten veroverd van meer dan 70.000 professionals. Ofwel: één op de vijf elektrische bedrijfswagens op de Europese wegen is een elektrische Renault Kangoo. De geheel nieuwe Kangoo E-Tech electric moet dat succes voortzetten.
Actieradius
De nieuwe Renault Kangoo E-Tech electric biedt een actieradius tot 300 km (WLTP) dankzij de nieuw ontwikkelde lithium-ion batterij met een bruikbare capaciteit van 45 kWh. Voor de aandrijving van de Kangoo E-Tech electric zorgt een 90 kW sterke elektromotor met 245 Nm aan koppel.
Batterij opladen
De batterij van de Renault Kangoo E-Tech electric kan op drie manieren worden opgeladen. Een 11 kW 3-fasen Caméléon-lader is standaard en geschikt voor (huishoudelijke) laadpunten met wisselstroom (AC). Bij een 11 kW AC-laadpunt duurt het circa 3 uur en 50 minuten om de batterij van 15 tot 100% op te laden. Een 22 kW Caméléon-lader is optioneel leverbaar, waarmee de batterij bij een 22 kW AC-laadpunt twee keer zo snel kan worden opgeladen.
Ook snelladen
Ook optioneel is de mogelijkheid om te snelladen met gelijkstroom (DC) met een maximumvermogen van 80 kW. In dat geval kan in slechts 30 minuten tot wel 170 kilometer (WLTP*) aan rijbereik worden bijgeladen. In combinatie met de optionele laders is de batterij tevens voorzien van vloeistofkoeling.
Regeneratief remmen
Als aanvulling op een zogeheten ARB-systeem (Adaptive Regenerative Brake System) zijn er nog drie niveaus van regeneratief remmen:
– Zeilen (display toont B1): beperkte regeneratieve modus, geschikt voor rijden op de snelweg of autowegen.
– Drive (display toont B2): standaard regeneratieve modus voor veelzijdig gebruik met een ICE-motorgevoel zodra het motorpedaal wordt losgelaten.
– Brake (display toont B3): maximaal regeneratief remvermogen, ideaal tijdens druk verkeer of op bergwegen.
Warmtepomp
De Renault Kangoo E-Tech electric is standaard uitgerust met een warmtepomp. In combinatie met de 22 kW-lader wordt warmte uit de lucht rond het voertuig gehaald om het passagierscompartiment te verwarmen, zonder tussenkomst van een elektrische weerstand die energie verbruikt. De warmtepomp presteert optimaal bij een omgevingstemperatuur tussen -15°C en +15°C, een veelvoorkomend bereik voor de koude seizoenen in de meeste Europese landen. Comfortabele en energiebesparende voorzieningen als verwarmbare voorstoelen, een verwarmbaar stuurwiel en een verwarmbare voorruit zijn optioneel verkrijgbaar.
Net zo praktisch
Het laadvolume en laadvermogen van de Kangoo E-Tech electric zijn gelijk aan die van de Kangoo met een verbrandingsmotor. De 100% elektrische bestelwagen biedt dus een laadvolume tot 3,9 m3 (4,9 m3 in de toekomstige verlengde versie), een laadvermogen van 600 kg (800 kg in verlengde versie) en tot 1.500 kg geremd trekvermogen.
Uitrusting Kangoo E-Tech electric
De elektrische Kangoo is net als de versies met verbrandingsmotor uitgerust met ‘Open Sesame by Renault’ voor de breedste zijopening op de markt met een lengte van 1,45 meter. Ook ‘Easy Inside Rack’ is aanwezig: een hoog gemonteerd rek in de laadruimte voor het gemakkelijk vervoeren van lange voorwerpen. Verder kunnen kopers rekenen op het multimediasysteem Renault Easy Link met 8-inch touchscreen, handsfree sleutelkaart, automatische parkeerrem, bijna 60 liter opbergruimte in de cabine inclusief de ‘Renault Easy Life’-lade en drie voorstoelen met centraal neerklapbare rugleuning die de cabine omtoveren in een mobiel kantoor. Tot de uitrusting behoren ook diverse ADAS-rijhulpsystemen, inclusief Adaptive Cruise Control met Stop & Go en de Motorway and Trafic Companion.
Er is ook een app!
De Renault smartphone-app en het Renault EASY LINK multimediasysteem maken een selectie van specifieke online diensten mogelijk, zoals het programmeren en inplannen van een laadsessie, het op afstand inzien van de batterijlading, het vooraf verwarmen of koelen van het interieur, zoeken naar laadstations in de buurt van de ingestelde reisroute of het berekenen van welke bestemmingen nog toegankelijk zijn met de resterende batterijlading.
Het bericht Dit is de volledig elektrische Renault Kangoo verscheen eerst op ZERauto.nl.