DAF neemt voortouw met elektrische trucks

Gepubliceerd op: 19 september 2018

DAF showt de elektrisch aangedreven trucks de IAA in Hannover die op 20 september de deuren opent voor publiek. De serie omvat de LF Electric en CF Electric voor lichte en zwaardere distributietoepassingen in de stad, maar ook een CF Hybrid voor distributieverkeer over middellange afstanden. Deze rijdt volledig emissieloos in stedelijke gebieden – en met het laagste dieselverbruik daarbuiten.

DAF LF Electric Innovation Truck

De DAF LF Electric is een volledig elektrische 19-tons truck voor emissievrij rijden in de stad. Deze truck heeft een 195 kW/266 pk elektromotor (piekvermogen: 250 kW/340 pk), die wordt gevoed door een batterijpakket van maximaal 222 kWh. Dat is goed voor een actieradius tot 220 kilometer bij volledige belading. Doordat het accupakket modulair is, kan de capaciteit worden afgestemd op de door de klant gewenste actieradius.

DAF CF Electric Innovation Truck

De DAF CF Electric is bedoeld voor bijvoorbeeld de bevoorrading van supermarkten. Hiervoor zijn hogere laadvermogens en volumes nodig en worden normaal gesproken enkel- of dubbel-assige opleggers gebruikt. De CF Electric is een 4×2 trekker voor GCW’s tot 37 ton. De volledig elektrische aandrijving  is mogelijk dankzij de E-Power-technologie van busfabrikant VDL. Het hart van de intelligente aandrijflijn is de 210 kW/286 pk elektromotor (piekvermogen: 240 kW/326 pk), die zijn energie haalt uit het 170 kWh lithium-ion batterijpakket. De CF Electric heeft een actieradius van ongeveer 100 kilometer. Het snelladen van de batterijen kost slechts 30 minuten. Volledig laden duurt anderhalf uur. Tijdens het laden en lossen van de vracht kunnen de batterijen worden opgeladen.

DAF CF Hybrid Innovation Truck

De DAF CF Hybrid is uitgerust met een 10,8 liter zescilinder dieselmotor (330 kW/450 pk), een ZF elektromotor (75 kW/100 pk, piek: 130 kW/175 pk) en een speciale ZF TraXon-versnellingsbak voor hybride aandrijflijnen. De elektromotor wordt aangedreven door een 85 kWh batterijpakket. Afhankelijk van het gewicht van de lading biedt de truck een elektrisch bereik van 30 tot 50 kilometer. De batterijen kunnen zowel tijdens het rijden op de snelweg door de dieselmotor worden opgeladen, als door middel van een DC-oplader bij een oplaadstation. De CF Hybrid is geschikt voor snelladen. Daardoor zijn de batterijen na 20 minuten laden al weer voor 80 procent vol. In 30 minuten is het pakket volledig opgeladen.

Elektrische DAF

Buiten de stedelijke gebieden wordt de CF Hybrid aangedreven door de dieselmotor, waarbij de hybridetechnologie dankzij slim energiemanagement voor extra brandstofbesparing zorgt. Energie wordt gegenereerd bij het remmen en door systemen als Down Hill Speed Control en Predictive Cruise Control. Om het brandstofverbruik verder te reduceren, kan deze energie kan door de elektromotor worden gebruikt als hij gelijktijdig met de dieselmotor actief is.

Wanneer komen de elektrische DAF’s

De eerste DAF CF Electric-voertuigen zullen dit jaar in een veldtest gaan rijden bij enkele klanten en vergelijkbare veldtests zullen in 2019 starten met de LF Electric en CF Hybrid. DAF wil zo klaar zijn met elektrische trucks als ook de markt er klaar voor is.

Het bericht DAF neemt voortouw met elektrische trucks verscheen eerst op ZERauto.nl.