Forse groei in pakketbezorgingen
Vraag jezelf eens af: hoe vaak rijdt er tegenwoordig een bestelwagen bij jou in de straat om een pakketje te bezorgen? Inderdaad, heel vaak dus, zo niet elke dag. En het worden er steeds meer, doordat we steeds vaker online winkelen.
Maar al die dieselbusjes die in de wijk continu optrekken, stoppen, optrekken, stoppen. Dat is niet heel fijn voor de lucht die we inademen, laten we eerlijk zijn. Juist voor dit soort werkzaamheden wil je een bestelwagen zonder uitstoot. Dus elektrisch. Dat geldt natuurlijk ook voor energiebedrijven, gemeentewerkers, servicemonteurs, retailers en andere ondernemingen die dag in dag uit met hun busjes in steden en dorpen te vinden zijn.
Volkswagen is er helemaal klaar voor met de nieuwe e-Crafter. De grote bestelwagen voldoet naar eigen zeggen volledig aan de wensen van koeriersbedrijven, waarvan enkele grote bekende zelfs betrokken waren bij de ontwikkeling van de productieversie.
LEES OOK: Zie jij je al zitten in deze Volkswagen I.D. Vizzion?
Waarom geen elektrische Transporter?
Koeriersbedrijven willen zo groot mogelijke bestelwagens, omdat ze per rit zo veel mogelijk pakketjes willen meenemen. Daarom is de eerste elektrische bedrijfswagen van Volkswagen een Crafter, en geen Transporter. Zelfde verhaal bij Renault, dat eerder dit jaar de elektrische Renault Master Z.E. op de markt bracht, vooralsnog de enige concurrent van de e-Crafter.
De Volkswagen e-Crafter is standaard voorzien van een verhoogd dak. De laadruimte biedt een inhoud van 10,7 kubieke meter en afhankelijk van de uitvoering kun je maximaal 1.720 kg lading vervoeren. De laadvloer is 3.450 mm lang en 1.380 mm breed tussen de wielkasten, voldoende voor vier europallets. De hoogte van de laadruimte bedraagt 1.861 mm, dus de meeste mensen kunnen er ook in staan. grote openslaande deuren en een schuifdeur aan de rechterzijde zijn standaard.
Actieradius
Ondanks de enorme hoeveelheid ruimte tussen de assen is de Volkswagen e-Crafter voorzien van relatief klein accupakket van ‘slechts’ 35 kWh. Daarmee kun je in de praktijk 100 tot 140 km afleggen. Dat klinkt niet veel, maar Volkswagen benadrukt dat dit voldoende is voor de doelgroep. Volgens eigen analyse rijdt 55% van de beoogde klanten gemiddeld 120 km per dag, waarvan 85% in de stad en met een gemiddelde lading van 895 kg.
Het rijbereik is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid lading en het rijgedrag. Tijdens onze testrit in Hamburg reden wij met 400 kg lading. We zijn de stad nauwelijks uit geweest en hebben alleen kortstondig de begrensde topsnelheid van 90 km/u aangetikt. En met onze rijstijl konden we uiteindelijk een afstand van 136 km overbruggen.
De Volkswagen e-Crafter is geschikt voor snelladen via een CCS-aansluiting, met een maximale laadsnelheid van 40 kW. Hiermee kan de batterij van de e-Crafter in drie kwartier tot 80% worden opgeladen. Ideaal om snel wat stroom ‘te tanken’ tijdens de middaglunch.
LEES OOK: Uitzondering voor elektrische bestelwagen: GVW tot 4.250 kg mag met rijbewijs B
Feest voor de chauffeur
Afgezien van het rijden zonder uitstoot brengt de elektrische bestelwagen allerlei andere voordelen met zich mee. Het is geruisloos, de 100 kW/290 Nm sterke elektromotor levert direct vanaf stilstand zijn maximale trekkracht. Optrekken gaat mega soepel. Je merkt helemaal niets van het gewicht in de laadruimte. Je hoeft niet te ‘pushen’ en dat creëert veel rust.
Ook prettig is dat de e-Crafter niet kruipt als je het rempedaal loslaat. Dus voor het stoplicht of bij een bezorgadres kun je je rechtervoet even laten rusten. Alsof de motor uitstaat. Lekker rustig, zonder geluid. Je hoeft alleen het pedaal in te trappen en weg ben je. Toch fijn als je elke dag, de hele dag achter het stuur zit.
We kunnen ons best voorstellen dat je als beroepschauffeur erg blij wordt van een elektrische Volkswagen e-Crafter. En als ondernemer ook, want de e-Crafter is een ‘groen’ visitekaartje, waarmee je aan de buitenwereld laat zien dat duurzaam ondernemen belangrijk is voor het bedrijf.
Verder is het interieur van de e-Crafter identiek aan dat van de reguliere Crafter. De stoelen zitten ronduit perfect. De grote buitenspiegels met ingebouwde dode hoekspiegels bieden goed zicht en er zijn grote opbergvakken met usb- en 12V-aansluitingen voorhanden.
Prijzen?
Die zijn nog niet bekend. De Volkswagen e-Crafter is ook nog niet gecertificeerd volgens de nieuwe WLTP-verbruiksmeting. En zo’n certificering is verplicht als de auto op kenteken gezet moet worden. We verwachten de e-Crafter medio oktober in Nederland voor prijzen boven de 60.000 euro exclusief BTW. Belangrijker zijn echter de tarieven van all-in leasepakketten. Wordt vervolgd dus.
LEES OOK: Louwman start verkoop elektrische StreetScooter bedrijfswagen
Het bericht Autotest – Volkswagen e-Crafter verscheen eerst op ZERauto.nl.