Succesvolle start
Polestar heeft in Nederland een succesvolle start gemaakt. Na de Polestar 1 als ‘opwarmertje’ introduceerde men in april vorig jaar de Polestar 2 voor het grote publiek. Met succes: inmiddels staan er al ruim 3.500 Polestars op Nederlands kenteken. Dat worden er waarschijnlijk nog veel meer, want inmiddels zijn ook de Polestar 2 Single Motor-uitvoeringen geïntroduceerd. Dat brengt de vanafprijs omlaag van 53.900 euro naar 45.900 euro.
Standard en Long Range
De Polestar 2 Single Motor is er op zijn beurt weer in twee uitvoeringen: de Standard Range en de Long Range. Het grootste verschil tussen beide is het accupakket. De Standard Range heeft er een met een capaciteit van 64 kWh, de Long Range een met 76 kWh. Dat vertaalt zich in een actieradius van respectievelijk 440 en 540 km volgens de WLTP-testnorm.
Verder heeft de Standard Range een vermogen van 165 kW (224 pk). De Long Range is met een vermogen van 170 kW (231 pk) fractioneel krachtiger. Het koppel bedraagt bij beide 330 Nm. Ter vergelijk: de Dual Motor beschikt over 300 kW (408 pk) en 660 Nm. Bij de Single Motor gaat de aandrijving alleen naar de voorwielen, waar de Dual Motor altijd vierwielaandrijving heeft. Het sportieve Performance Pack is alleen beschikbaar voor de Dual Motor. Ook niet onbelangrijk: iedere uitvoering mag 1.500 kg geremd trekken.
Dynamisch rijgedrag
Tijd om op pad te gaan. Bij het wegrijden lijkt er enige weerstand in het ‘gaspedaal’ te zitten, waardoor je dat voor een vlotte acceleratie iets verder in moet trappen dan verwacht. Eenmaal op snelheid reageert de auto vlot op gas- en stuurcommando’s en laat de auto zijn sportievere eigenschappen zien.
De sportiviteit van Polestar zit hem niet zozeer in zeer snelle acceleratietijden – al is 0-100 km/u in 7,4 seconden ook zeker niet langzaam – maar wel in een dynamisch rijgedrag. De topsnelheid is voor de Single Motor-uitvoeringen begrensd op 160 km/u, hard zat voor Nederland. Moet het toch nog sneller, dan sprint de Dual Motor-versie in 4,7 seconden naar de 100 km/h, met een topsnelheid van 205 km/u.
Goede balans
Wat de rijeigenschappen betreft heeft Polestar een zeer goede balans weten te vinden tussen comfort en sportiviteit. Enerzijds stort de auto zich met plezier op een potje leuk sturen op een dijkweggetje, anderzijds blijft het ook bij vlotte bochten en slecht wegdek comfortabel aan boord. Een oudhollandse klinkerweg neemt hij zelfs zonder hinderlijke vibraties in het interieur.
Snel aanpassen
Ook handig: via een sneltoets op het centrale scherm zijn een aantal rijeigenschappen met één keer tikken aan te passen. Zo kies je heel eenvoudig voor een wat lichtere besturing in de stad en voor een zwaardere besturing voor de buitenwegen. Ook de mate van regeneratie bij gas los (One Pedal Drive) en de kruipfunctie van de ‘automaat’ (‘Stapvoets’) zijn op deze manier snel naar wens aan te passen en/of in en uit te schakelen. Hetzelfde geldt voor rijhulpfuncties en nog een aantal zaken.
Realistische actieradius
Bij vertrek – uiteraard met volledig opgeladen accu – geeft de boordcomputer aan dat we 440 kilometer aan actieradius hebben. Dat is ruimschoots minder dan de beloofde 540 kilometer, maar nog steeds een heel nette en praktisch bruikbare afstand. Bovendien blijkt het een eerlijke en heel realistische inschatting. Na onze testrit van zo’n 130 kilometer staat de resterende actieradius op 350 kilometer (en 69% acculading). Kijk aan.
Het gemiddelde stroomverbruik van onze rit bedraagt volgens de boordcomputer 18,1 kWh/100 km. Dat zit keurig dichtbij de theoretische waarde van 17,1 kWh/100 km, zeker gezien het feit dat we ook de dynamische rijeigenschappen van de auto hebben aangesproken.
Erg handig: bij het invoeren van een navigatiebestemming heeft de auto ook aan hoeveel procent acculading je bij aankomst nog over hebt. Keer op keer blijkt het dat een heel nauwkeurige inschatting.
Dode hoeken
Het zicht naar achteren valt wat tegen. Opzij zitten de vrij dikke B-stijlen in het zicht, al heb je daar met wat extra aandacht voor het verkeer om je heen niet eens zo veel last van. Het zicht verder naar achteren is een groter probleem: door de vrij kleine achterruit en dikke C-stijlen is het zicht in de achteruitkijkspiegel als door een brievenbus… De dodehoekassistentie is in dat opzicht geen overbodige luxe.
Ruimte
De ruimte op de achterbank is voldoende. Met mijn lengte van 1,80 m kan ik ‘achter mezelf’ zitten, maar veel marge is er niet. Ik moet namelijk wel ontspannen iets onderuit zitten omdat er anders onvoldoende hoofdruimte is. In die zithouding is er net voldoende beenruimte om de voorstoel niet te raken met mijn knieën.
Multifunctionele dubbele bodem
De bagageruimte heeft een multifunctionele dubbele bodem. Enerzijds is er een paneel dat je rechtop kunt zetten. Zo verdeel je de laadvloer in compartimenten, maar het paneel kan eventueel ook dienen ter ondersteuning van lange lading die door het doorsteekluik van de achterbank steekt, of die over de al dan niet neergeklapte achterbank wordt gelegd.
Onder de dubbele bodem zit nog een best diep opbergvak, dat wel asymmetrisch is vanwege de uitsparing voor de aansturingseenheid van de (nu niet aanwezige) tweede elektromotor.
Android-infotainmentsysteem
Bijzonder: het infotainmentsysteem van de auto werkt op het Android-besturingssysteem, net als je smartphone. Daarmee had Polestar bij introductie de primeur, inmiddels hebben ook Lynk & Co en enkele Volvo-modellen infotainment met een Android-besturingssysteem. Polestar beweert voorzichtig dat ze hiermee het beste infotainmentsysteem van de markt leveren.
Eerlijk is eerlijk: het is in ieder geval een van de betere systemen. Het scherm reageert zeer snel op commando’s en de menustructuren zijn heel intuïtief. Het scherm werkt precies als een hele grote smartphone. Sterker nog, als je je Google-account en/of je smartphone aan de auto koppelt, ís het scherm in feite je smartphone. Een groot deel van je smartphone-functies is dan gewoon via het grote scherm te bedienen.
Smartphone als autosleutel
Andersom kan je ook je smartphone gebruiken om enkele autofuncties te bedienen. Als je de Polestar-app downloadt en die koppelt aan je auto, dan wordt je smartphone een vervanger van de reguliere autosleutel. Het ver- en ontgrendelen van de portieren en het activeren van de ventilatie zijn dan op afstand te bedienen. Ook zie je in de app in één oogopslag hoeveel acculading je nog hebt, hoe ver je daarmee komt. Tot slot biedt de app nog directe links naar onder meer informatie over de auto en zijn uitrusting en functies.
Uitrusting
Polestar werkt niet met conventionele optielijsten met losse opties. In plaats daarvan is de auto altijd standaard rijk uitgerust en zijn er nog drie aanvullende optiepakketten. Standaard beschikt de Polestar 2 over onder meer full-LED-verlichting, 19-inch lichtmetalen wielen (zie onze testauto), verwarmde voorstoelen, uitgebreid infotainment, een goed audiosysteem en natuurlijk een reeks veiligheidsystemen.
Aanvullend is er nog het Plus Pack à 4.500 euro, waarmee onze testauto is uitgerust. Dit pakket voegt voornamelijk extra luxe toe, waaronder verwarming voor alle zitplaatsen, een panoramadak, een Harman Kardon-audiosysteem, een draadloze smartphone-oplader, een warmtepomp voor de klimaatbeheersing aan boord (nieuw) en veganistische bekleding.
Het Pilot Pack à 3.500 euro zorgt juist voor meer veiligheidssystemen, waaronder extra sensoren en bijbehorende assistentiesystemen, Park Assist, Pixel-LED-verlichting en 360-gradenbeeld rond de auto. Tot slot is er nog het 6.000 euro kostende Performance Pack, maar dat is zoals gezegd niet leverbaar voor de Single Motor-uitvoeringen. De enige echt losse opties zijn andere velgen, de carrosseriekleuren en andere bekledingen voor het interieur.
Prijzen en Polestar Spaces
De Polestar 2 Single Motor is te bestellen vanaf 45.900 euro, of via Polestar te leasen vanaf 459 euro per maand. Het gehele bestelproces kan je vanuit huis afronden via www.polestar.com, maar je kan de auto natuurlijk ook eerst nog even in het echt bekijken en ervaren. Dat kan bij een van de Polestar Spaces. Daarvan zijn er nu vier in Nederland: in Amsterdam, Den Haag (Leidschendam), Eindhoven en Rotterdam.
Het bericht Autotest – Polestar 2 Single Motor Long Range (2021) verscheen eerst op ZERauto.nl.