Polestar is van Geely
Hoe zit het ook alweer met Polestar? Heel simpel, Polestar maakt net als de merken Volvo, Lotus, Lynk&Co, Proton en London Electric Vehicle Company deel uit van het Chinese megaconcern Geely. Er bestaan twee verschillende afdelingen binnen Polestar: het automerk en de afdeling Polestar Engineering. Laatstgenoemde ontwikkelt ook hoogwaardige onderstel- en performancepakketten voor Volvo-modellen, terwijl Polestar door Geely in de markt wordt gezet als volwaardig automerk dat louter geëlektrificeerde auto’s ontwikkelt en fabriceert waarbij uitstekende handling hoog in het vaandel staat.
Polestar 1, een vlaggenschipmodel
Om Polestar direct goed op de kaart te zetten, ontwikkelde het merk een vlaggenschipmodel. Noem het maar een technologisch uithangbord. Dat werd de plug-in hybride Polestar 1 die we voor het gemak maar moeten zien als het overgangsmodel naar de volledig elektrische modellen van Polestar, denk aan de Polestar 2 (crossoversedan) en Polestar 3 (SUV).
POLESTAR 1, een unieke PHEV met 609 pk! – AutoRAI TV
https://youtu.be/eSCAhk4XI3c
Groeten uit Chengdu
De orderboeken van de Polestar 1 zijn al sinds maart 2018 geopend, maar de daadwerkelijke productie is pas medio 2019 van start gegaan in een nieuwe fabriek in Chengdu (China). De levering aan klanten start eind 2019. Daarbij produceert de fabriek in Chengdu jaarlijks niet meer dan 500 exemplaren van de Polestar 1. Een beperkte afzet dus en klantenauto’s gaan voor. Om die reden kunnen we ook nu pas rijden in deze uitzonderlijk krachtige plug-in hybride GT. Polestar produceert de 1 slechts drie jaar. In totaal zien 1.500 stuks het levenslicht.
Betrouwbaar imago
De Polestar 1 is een soort coupéversie van de Volvo S90. Het Volvo-design is duidelijk aanwezig. Een bewuste keuze, want de band met Volvo mag volgens Polestar uitgedragen worden en geeft ook vertrouwen bij het koperspubliek. Volvo-modellen staan nu eenmaal in de boeken als betrouwbaar en veilig. Polestar profiteert graag mee van dat imago. Sterker nog: op de gordelgesp staat gewoon de tekst ‘sinds 1959’, het jaar van oprichting van Volvo.
Ultrakrachtige plug-in hybride aandrijflijn
Een ding aan de Polestar 1 is allesbehalve Volvo: de aandrijflijn. De Polestar 1 is wat je noemt een Porsche-killer dankzij zijn ultrakrachtige plug-in hybride aandrijflijn. Die bestaat uit een 309 pk en 435 Nm sterke 2,0-liter viercilinder benzinemotor, uitgerust met een turbo én supercharger en gekoppeld aan een achttraps automaat. Hoe werkt die benzinemotor dan? Simpel: de mechanisch aangedreven supercharger zorgt samen met de turbo voor extra koppel bij lagere toerentallen tot 3.500 toeren per minuut. Daarna neemt de turbo het zaakje over en zorgt voor een extra boost tot aan de toerenbegrenzer.
Twee elektromotoren
Daarnaast heeft de Polestar 1 nog twee elektromotoren. Die drijven de achterwielen aan. Polestar spreekt liever over een Double Electric Rear Acle (ERAD). Elk wiel heeft zijn eigen 115,6 pk (85 kW) en 240 Nm sterke elektromotor. Gecombineerd levert dat 232 pk (170 kW) en 480 Nm aan koppel op.
609 pk en 1.000 Nm!
Ook heeft de Polestar 1 nog een zogeheten Crank-Integrated Starter Generator (C-ISG). Die voegt nog eens 68 pk (52 kW) en 161 Nm koppel toe aan de aandrijflijn. Het resultaat in de zogeheten Power-mode is een stevige 609 pk (!) en 1.000 Nm aan trekkracht. In diezelfde Power-mode sprint de Polestar 1 in slechts 4,2 seconden naar 100 km/u en de sprint van 80 naar 120 km/u kost slechts 2,3 seconden. De topsnelheid komt uit op 250 km/u. Niet slecht voor een 2.350 kilogram zware sportcoupé. Van dat gewicht merk je alleen wat als je echt gaat pushen. Pas dan merk je dat de Polestar 1 een beweeglijk achterwerk heeft.
Meerdere batterijpakketten
Wist je overigens dat de Polestar 1 meerdere batterijpakketten heeft? Je vindt er één in de middentunnel en twee achterin, samen goed voor 34 kWh. Dankzij deze T-positionering van de batterijen ontstaat een gewichtsverdeling van 48 procent vóór en 52 procent achter. Dankzij de 34 kWh batterij kan de Polestar 1 volgens de WLTP-testnorm 125 kilometer elektrisch rijden. De topsnelheid in de elektrische modus (Pure) bedraagt 160 km/u. In de praktijk is die 125 kilometer goed haalbaar. De range bij vertrek gaf bij ons 117 kilometer aan. Niet slechts voor een PHEV.
Opladen doe je zo
De Polestar 1 is een plug-in hybride. Dat betekent dat je hem aan de stekker moet hangen om te profiteren van de voordelen van de aandrijflijn. Opladen kan op diverse manieren. Met on-board lader is AC-laden tot 11 kW (1-fase of 3-fase) mogelijk. Met AC 3-fase 16A duurt het opladen ongeveer drie uur. Met een snellader (DC 50 kW) is dat minder dan een uur.
Gemiddeld verbruik
Hang je de Polestar 1 netjes aan de stekker, dan heeft het model een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 0,7 l/100 km, omgerekend 1 op 142,8. Dat is gelijk aan een CO2-uitstoot van 15 g/km. Is het accupakket leeg, dan kom je dankzij een 60 liter benzinetank nog altijd aan op je bestemming.
Unieke carrosserie
De carrosserie van de Polestar 1 is op meerdere manieren uniek. Allereerst de proporties: zo fraai. Ten tweede is het koetswerk gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). Prijzig materiaal en ook moeilijk om te maken. Het design van de Polestar 1 is geïnspireerd op de Volvo Concept Coupé en dat studiemodel is weer geïnspireerd op de Volvo P1800. En zo is de cirkel rond.
Actieve achterspoiler
Je ziet hem haast niet, maar de Polestar 1 heeft een actieve achterspoiler die automatisch omhoog komt bij snelheden boven de 100 km/u en zich weer terugtrekt bij 70 km/u. Je kan hem ook handmatig verstellen. En zo zijn er meer gimmicks: wat te denken van instelbare Öhlins-dempers die je handmatig (!) kunt verstellen. Waarschijnlijk zet je ze in één keer in de juiste zetten en laat je ze daarna voor wat het is. Onze verwachting is niet dat een koper van een luxueuze plug-in hybride sportcoupé zelf gaat sleutelen, hoewel het aanpassen volgens Polestar slechts enkele minuten duurt.
Scheelt keuzestress
Een optielijst voor de Polestar 1 bestaat niet. Alles zit simpelweg gewoon al op de auto. Hoewel, je moet nog wel even je kleur kiezen. Er zijn er vijf, te weten Snow, Magnesium, Osmium, Midnight en Space. Je kan kiezen voor een metallic (geen meerprijs) of matte (+5.000 euro) afwerking. Er is keuze uit één wieldesign (misschien net één maatje te groot) met drie afwerkingen: diamond cut, matte black of glossy black. Meer opties zijn er niet. Scheelt een keuzestress. Een ding had van ons nog aanwezig mogen zijn: een inductielader om smartphones draadloos op te laden.
Interieur
De band met Volvo komt vooral tot uiting in het interieur. Volgens Polestar is het interieur van de S90/V90 gewoon een hele goede basis om te gebruiken. Het merk gelooft er heilig in dat kopers van de Polestar 1 dit Volvo-interieur accepteren. En het moet gezegd worden: er is helemaal niets mis mee. De afwerking is van hoog niveau en ook in het interieur bespeuren we leuke designgimmicks, zoals gele gordels, een verlicht Polestar-logo dat in het glazen dak schijnt en een kristalglazen transmissiepook van Orrefors.
2+2 of tweezitter?
Polestar zet de 1 in de markt als 2+2, maar in de praktijk zal je hem vooral als tweezitter rijden. Achterin is alleen ruimte voor hele kleine kinderen, het liefst zonder benen. Gebruik die achterbank vooral als extra bagageruimte, want achterin heb je niet heel veel opbergruimte doordat het accupakket deels bovenop de achteras is geplaatst. Het openen van de kofferklep is overigens hetzelfde als het openen van een juwelenkistje: je ziet namelijk de geel-oranje bekabeling – inclusief de noodschakelaar – prachtig ‘ingelijst’ in de auto zitten. Erg fraai.
Conclusie
Fraai is sowieso een hele goede samenvatting voor de Polestar 1. Het is een nekkendraaier pur sang. Sensueel maar vooral heel clean van lijn, een unieke uitstraling, met liefde gemaakt en dan ook nog eens bakken performance. Allemachtig, deze Polestar 1 maakt stappen. Volgas resulteert in een mechanische symfonie van elektropower en benzinekracht. De viercilinder klinkt bijna als een vijfpitter. En dan de besturing: bijzonder knap hoe Polestar die dik 2.300 kilogram weet te maskeren. Veel gevoel, directe input, gewoon knap gedaan. Dit is een auto met meerdere talenten. Van geruisloos cruisen door de binnenstad tot volgas over een bergpas. Als dit de toekomst is, dan zetten wij direct een handtekening. En beginnen we maar direct met sparen, want goedkoop is ie jammer genoeg niet.
Dit moet de Polestar 1 kosten in Nederland
Polestar vraagt in Nederland 159.500 euro voor de plug-in hybride 1. De nettoprijs bedraagt 130.179 euro, daar komt dan nog 27.546 euro aan BTW bij, evenals 783 euro aan BPM en 992 euro aan kosten rijklaarmaken. Nu bestellen is tussen februari 2020 en april 2020 rijden.
Het bericht Autotest – Polestar 1 (2019), een meesterwerk verscheen eerst op ZERauto.nl.