Hyundai Pony, bedankt
Tja, eigenlijk heb je in de titel van deze autotest van de Hyundai IONIQ 5 al een beetje kunnen lezen wat we van deze CUV vinden. Want ja, de IONIQ 5 oogt lekker retro. Hij is geïnspireerd op het profiel van de aloude Pony uit 1976 en op de Concept ’45’ die op de IAA-autoshow in Frankfurt in 2019 werd voorgesteld. Feitelijk is die conceptcar in nagenoeg dezelfde vorm in productie genomen. Het is uniek dat een automerk dit doet. Het resultaat is een auto die er retro uitziet, maar tegelijkertijd ook als concept car. En dat levert onderweg de nodige blikken op van omstanders. Deze auto valt op.
E-GMP
Ruim is de Hyundai IONIQ 5 ook. Dat komt door het nieuwe E-GMP-platform van de Hyundai Motor Group. E-GMP is een afkorting van Electric-Global Modular Platform. Op dit platform – met zeer laag zwaartepunt – bouwt Kia onder meer zijn EV6. Bij Hyundai is de IONIQ 5 de eerste auto op dit nieuwe platform. De architectuur heeft als groot voordeel dat de wielen ver op de hoeken kunnen staan, waardoor er een mega-wielbasis ontstaat van drie meter. Drie meter! Dat zijn Rolls-Royce-cijfers. De IONIQ 5 is dus bijzonder ruim, met name achterin waar je ook als volwassen persoon een zee aan hoofd-, been- en knieruimte hebt.
“Ook leuk: deze Hyundai heeft zonnepanelen op het dak.”
Retegoed?
En dan het stukje ‘retegoed’. Daar is niets aan gelogen. Want deze auto rijdt echt bijzonder goed. Het lage zwaartepunt draagt hier natuurlijk aan bij, maar het blijft knap dat Hyundai een gewicht van dik 2.000 kilogram – want dat weegt de geteste IONIQ 5 AWD met 73 kWh batterij en twee elektromotoren – te maskeren. Het is zelfs mogelijk om bochten met het nodige tempo aan te snijden. Het direct beschikbare koppel is extra reden voor een feestje, want met 306 pk systeemvermogen en 605 Nm aan trekkracht ben je altijd vlot weg. Sterker nog: van 0 naar 100 km/u kost slechts 5,2 seconden. En in de toekomst komt er mogelijk een nog snellere versie.
Hyundai IONIQ 5 (2021) – 5 plus- en 5 minpunten – AutoRAI TV
Doordachte auto, die IONIQ 5
Retro, ruim en retegoed dus. Toch slaat retegoed ook op het feit dat Hyundai goed heeft nagedacht over de bouwwijze van deze auto, de indeling van het interieur en de gebruikte technologie.
Bouwwijze Hyundai IONIQ 5
Om met de bouwwijze te beginnen: in het interieur van de IONIQ 5 zijn volop ecologische materialen toegepast, zoals ruwe materialen uit suikerriet voor hemelbekleding, tapijt en stoelbekleding, maar ook biologische verf met plantenextracten en met plantaardige extracten bewerkt leder. Door al deze keuzes is de Hyundai IONIQ 5 minder afhankelijk van producten op oliebasis. Het doel is om zelfs afgeschreven visnetten – vaak achtergelaten in de wereldzeeën – een tweede leven te geven in nieuwe interieurmaterialen. Aan deze IONIQ 5 kleeft dus ook een eco-randje. De auto bewijst dat je ook met ‘afgedankte’ materialen alsook restmaterialen van andere industrieën een uitstekend interieur in elkaar kunt zetten, want op het gebied van kwaliteitsbeleving heb je in de IONIQ 5 niets te klagen. Oppervlakken in het interieur voelen prettig en zien er hoogwaardig uit.
“Op het gebied van kwaliteitsbeleving heb je in de IONIQ 5 niets te klagen.”
Interieur IONIQ 5
De indeling van het interieur is ook anders dan je gewend bent. Het thema is ‘Living Space’ (leefruimte). En dat ruimtegevoel ervaar je echt. Bijzonder is de in lengterichting over 140 mm verschuifbare middenconsole. Ook heeft deze elektrische Hyundai heuse loungestoelen waardoor je languit kunt, terwijl je moet wachten op een laadsessie. Je kunt bijvoorbeeld even een powernap doen, de krant lezen, emails bijwerken of een filmpje kijken in een zeer aangename lighouding. Heerlijk. De bagageruimte is groot genoeg, 531 tot 1.591 liter! Ook leuk: de achterbank is over 135 mm verschuifbaar.
800V-oplaadmogelijkheid
Dankzij E-GMP kan Hyundai ook slimme technologie onderbrengen in zijn auto. Eén van de belangrijkste is de mogelijkheid om snel te laden. Dankzij de 800V-oplaadmogelijkheid van de IONIQ 5 kan bij een snellaadstation met een capaciteit van 350 kW in slechts 18 minuten de batterij van 10 tot 80 procent opgeladen worden. Vijf minuten snelladen met 800V-architectuur levert al 100 kilometer extra rijbereik op. Dat zijn indrukwekkende cijfers. Ook top: 800V-techniek was voorheen in auto’s als de Porsche Taycan beschikbaar. Nu zit het ook in een Hyundai! Opladen met 400V is ook mogelijk, zonder dat er extra componenten of adapters nodig zijn.
V2L-functie
Heel tof is de V2L-functie (vehicle-to-load). Dit maakt van de IONIQ 5 feitelijk een mega-powerbank op wielen. Ingebouwde bi-directionele laders – te vinden bij het laadpunt buiten of onder de achterbank – kunnen externe apparaten opladen die op accu’s werken. Om de externe V2L-functie te gebruiken, hoeven bestuurders alleen maar een adapter te plaatsen voor het opladen. Met een maximaal vermogen van 3,6 kW is het mogelijk om smartphones, laptops, e-bikes, een frituurpan of een koffiezetapparaat van stroom te voorzien. Er is over nagedacht, dat is duidelijk.
“Je merkt aan alles dat Hyundai zijn huiswerk goed gedaan heeft.”
Minpunten Hyundai IONIQ 5
Is de Hyundai IONIQ 5 dan in alle aspecten retegoed? Nee, dat niet. Er zijn ook minpunten, de een wat groter dan de ander. De stoel van de bestuurder kan helaas niet al te laag, waardoor je het gevoel hebt ‘op’ de stoel in plaats van ‘in’ de stoel te zitten. Ook de hoek ten opzichte van het stuurwiel is zodoende niet perfect. Idealiter moet de stuurkolom zich net wat verder kunnen uitrekken richting bestuurder voor de perfecte zithouding. Nu staat het stuurwiel iets te ver van je vandaan. Natuurlijk een kwestie van gewenning, maar het had beter gekund.
Head-up display
Nog een puntje van aandacht: de head-up display is wat lastig afleesbaar bij fel zonlicht, ook kunnen de instructies op dit display beter. Meer duidelijke graphics en grotere, dikkere lettertypes kunnen al veel schelen. Het viel ook op dat het infotainmentsysteem in de basis een wit thema heeft. Ziet er fris en modern uit, maar het is wel vermoeiend aan de ogen. Er is gelukkig ook een zwart thema, dat kijkt toch net wat lekkerder bij fel zonlicht.
Infotainmentsysteem
De werking van het infotainmentsysteem spreekt voor zich, althans als je er na een tijdje aan gewend bent. Naar sommige functies is het soms best even zoeken. Even flink wat tijd in stoppen en je weet alles te vinden. Tot slot: een traditioneel dashboardkastje heeft de IONIQ 5 niet, wel een dashboardlade. Die kan tegen de knieën komen van de bijrijder als die wat verder naar voren zit, waardoor de lade niet helemaal open kan. Een kleinigheidje.
Belletje hier, belletje daar
Ook hoor je onderweg de nodige toeters en bellen afgaan van rijhulpsystemen. Soms is het duidelijk waar de auto op doelt, een andere keer weer niet. Gelukkig kunnen sommige systemen – zoals de rijstrookassistent – ook eenvoudig worden uitgeschakeld. Noemenswaardig is Highway Driving Assist 2 (HDA 2). Dit systeem maakt rijden op de snelweg aangenamer. Op basis van informatie van de camera aan de voorzijde, radarsensoren en navigatiegegevens houdt HDA 2 de snelheid van de auto onder controle en de afstand tot de voorligger constant, terwijl het de auto ook midden in de rijstrook houdt. Het systeem kan de bestuurder ook helpen bij het wisselen van rijstrook. HDA 2 heeft geen ‘ping-pong-effect’ binnen de rijstrook, hij houdt de auto keurig in het midden, ook in bochten.
Huiswerk goed gedaan
Eigenlijk zijn het vooral pluspunten die we over de IONIQ 5 kunnen melden. Het comfort, de stilte aan boord, het stuurgevoel, de soepele werking van de aandrijflijn, de flexibele laadoplossingen, je merkt aan alles dat Hyundai zijn huiswerk goed gedaan heeft. Dit is wat je noemt een doordachte auto. Maar wel gewoon een auto. En daarin schiet deze IONIQ 5 zijn doel dus absoluut niet voorbij. Het is in de basis gewoon een familie-crossover die je volkomen normaal kunt gebruiken, maar aan deze auto kleven wel ontzettend veel extra’s.
“Aan deze auto kleven ontzettend veel extra’s.”
Ook zonnepanelen
Sommige extra’s hebben we al genoemd, zoals de V2L-laadmogelijkheid, de loungestoelen of de riante interieurruimte. Ook leuk: deze Hyundai heeft zonnepanelen. De zonnepanelen in het dak van de IONIQ 5 vangen zonlicht op. Dat wordt als elektriciteit opgeslagen in zowel de startaccu als de hoogvoltagebatterij en zorgt voor extra elektrische actieradius. Je kunt op een zonnig jaar ongeveer 1.500 kilometer gratis rijden dankzij de zon. We wonen helaas wel in Nederland, waardoor dat hier aanzienlijk minder zal zijn.
Next level, voor nu
De nieuwe Hyundai IONIQ 5 is meer dan geslaagd. Hij biedt het comfort en het rijgenot dat je van een elektrische auto mag verwachten. Maar het zijn juist de extra’s die het bezitten van een IONIQ 5 extra leuk gaan maken. Hyundai deelt een mokerslag uit aan de concurrentie. Wat dat betreft kunnen we niet wachten op de IONIQ 6 – een elektrische sedan – en de IONIQ 7, een grote, elektrische SUV. Als Hyundai al dit moois weet wat vast te houden – en nog beter – weet te vertalen in toekomstige auto’s, dan verwachten we dat er veel IONIQ’s in het straatbeeld te zien zullen zijn. Deze IONIQ 5 is in ieder geval next level, voor nu. Want de concurrentie zit natuurlijk niet stil. Merken als Ford, Skoda, Volkswagen en Polestar kijken mee.
“Hyundai deelt een mokerslag uit naar de concurrentie.”
Prijzen Hyundai IONIQ 5
De IONIQ 5 van Hyundai is verkrijgbaar vanaf 43.500 euro voor de achterwielaangedreven (RWD) versie met 58 kWh batterij en 170 pk. De RWD-versie met 73 kWh batterij en 217 pk start bij 46.500 euro. De door ons geteste 306 pk sterke topversie met AWD en 73 kWh batterij start bij 54.500 euro. Reken voor die laatste variant op een actieradius van 400 kilometer in de praktijk (gemeten bij buitentemperatuur van 29 graden en ingeschakelde airco). Met rustig rijden is die 400 kilometer zeker haalbaar.
Overzicht actieradius:
RWD – 170 pk – 58 kWh: 384 kilometer (WLTP)
RWD – 217 pk – 73 kWh: 451 tot 481 kilometer (WLTP)
AWD – 306 pk – 73 kWh: 430 tot 460 kilometer (WLTP)
Het bericht Autotest – Hyundai IONIQ 5 (2021): retro, ruim en retegoed verscheen eerst op ZERauto.nl.