VER-lid Wilco Moen

VER-lid Wilco Moen ging op vakantie met zijn Tesla én caravan!
Op vakantie met je EV: het blijft een dilemma waar velen mee zitten. VER-lid Wilco Moen pakte niet alleen zijn Tesla op kampeervakantie in Nederland, hij nam ook nog een dertig jaar oude caravan mee. Lees zijn ervaring hieronder

Een EV en een caravanvakantie? Dat gaat prima.

  • Sinds 2019 rijd ik een EV. En ja, dat was in het begin wel even omdenken, maar nu zou ik niet graag 'terug' willen. Ook m'n vrouw overigens niet. Het rijdt erg comfortabel en met alleen thuisladen en eventueel ergens aan de straat lukt het prima om een jaar lang een snellader te vermijden. Je kunt dus gerust stellen dat ik met plezier een EV rijd.
  • Zelf houd ik van een autovakantie en dat gaat plezierig. Het supercharger-netwerk van Tesla is daarbij wel een echt groot pluspunt. Voor de hobby hebben we verleden jaar een dertig jaar oude Eriba caravan opgeknapt. De mogelijkheden van de auto hebben we vergroot nu we ook met een caravan op pad gaan. Veel mensen denken dat het niet kan, en dat maakt het juist leuk. Eigenlijk is een EV met z’n trekkracht en een wat hoger wagengewicht een ideale trekauto. Wel is het even puzzelen om het handig te doen, maar dat is denk ik aardig gelukt. Een tip: oudere caravans zijn een stuk lichter, dus de onze met 606 kilogram eigen gewicht en maximaal 1000 kilogram aslast past goed. Dan heb je meteen een hobbyproject om het ding op te knappen. Sommige EV's kunnen zelfs nog meer kilo's trekken, maar zo'n grote caravan verhoogt het verbruik enorm. En dan moet je goed rekening houden met een veel kleinere actieradius.



Of er ook nadelen en specifieke voordelen zijn aan het rijden met caravan en een EV?
  • Jazeker. Een nadeel is het hogere verbruik en dus een kleinere actieradius. Je moet je reis dus goed plannen. Ook bij snellaadstations moet je daar rekening mee houden, want je wilt het liefst laden zonder de caravan af te koppelen. Bij Fastned kun je met aangekoppelde caravan zo naar binnen rijden zonder af te koppelen. Bij een Tesla Supercharger gaat dat eigenlijk nooit. Dat zou overigens nog wel een verbeterpunt zijn bij laadapps: een functie die aangeeft of je er ook inclusief aangekoppelde caravan kunt laden. Voor ons is dat snelladen onderweg niet vaak nodig, omdat we alleen in Nederland kamperen. Maar zeker bij buitenlandse caravanvakanties wil je je laadstops goed kunnen plannen. Specifieke voordelen zijn er ook: dankzij veel trekkracht en het hogere gewicht van een EV heb je een goede trekcombinatie. De auto is dan echt de baas.
  • En dat rijdt comfortabel. En dat opladen op vakantie? Vaak is de campingbaas aardig en meedenkend en kun je de auto bij de caravan opladen met een thuislader. Dat gaat niet snel, maar op vakantie heb je toch de tijd. Dus je gaat altijd lekker opgeladen weer op pad. Letterlijk en figuurlijk!