Inloggen
Lid worden
EV Helpdesk
Dit zijn wij
Terug
Standpunten
Lees hier onze standpunten
Wie zijn wij?
Steun ons
Vriend van VER
Standpunten / VER vindt
De stem van de elektrische rijder
Lobby agenda
De stem van de elektrische rijder
Position paper
De bijdrage van de Vereniging Elektrische Rijders
Algemene Ledenvergadering
Word lid
Toegang to onafhankelijke en juiste informatie
Onbeperkt toegang tot de EV Helpdesk
Gratis boekje feiten en fabels
Toegang en korting EVenementen
Toegang to de grootste onafhankelijke EV Showroom van Nederland
Word actief op de hoogte gehouden van relevante ontwikkelingen voor EV
Beinvloeding van lokale, regionale, landelijke en internationale politiek
Bekijk de lidmaatschappen
Dit doen wij
Terug
Onderzoeken
Wij doen onderzoek voor de elektrische rijders
Vereniging van Eigenaren
Alles wat je moet weten over VvE
Agenda
Bekijk onze agenda
Ledenvoordeel
Lobby
Nationale EV Helpdesk
EV voor Groentjes
Feiten en fabels
Global EV Alliance
Het Nationaal Laadonderzoek 2024
Het Nationale EV en berijdersonderzoek 2023
Het Mystery Shopper onderzoek 2022
Opgeven als Mystery shopper
Aankomende evenementen
23
jan
Nieuwjaarsborrel 2025
Eneco World
Bekijk de aankomende evenementen
Nieuws & Agenda
Terug
Nieuws
Updates over elektrisch rijden
Agenda
Bekijk hier alle evenementen
Laatste nieuws
Servicebenchmark 2024: zo is het gesteld met ons laadnetwerk
21 oktober 2024
Terugluisteren: podcast met Marina van Helvoort
18 oktober 2024
Maarten Pompen wint de Gouden Stekker 2024
01 oktober 2024
Al het nieuws bekijken
Aankomende evenementen
23
jan
Nieuwjaarsborrel 2025
Eneco World
Bekijk de aankomende evenementen
Sturen bij je buren
Terug
Sturen bij je buren
De grootste onafhankelijke EV showroom van Nederland
Proefrijden
Meld je aan
Community
Terug
Partners
Laadpas top 10
Laadpaal top 10
EV Database
Global EV Alliance
Gouden Stekker
Winnaars van de Gouden Stekker
Word VER Ambassadeur
VER ambassadeurs aan het woord
Lees hier hun achtergrond, ervaringen en beweegreden
EV voor kids
Word VER Ambassadeur
EV Panel
Sturen bij je buren
Nationaal/regionaal
Bekijk de lidmaatschappen
Facebook groep
In deze groep kun je ervaringen, problemen, ideeën, wensen, tips en andere zaken rondom elektrische voertuigen delen met de andere leden.
bezoek onze FB groep
Auto's, palen en passen
Terug
Auto's
Alles wat je moet weten over elektrische auto's
Palen
Informatie over laadpalen en vergelijksite
Passen
Vergelijk de verschillende laadpassen in zowel binnen- als buitenland
Sturen bij je buren
De grootste onafhankelijke EV showroom van Nederland
Bekijk hier alle elektrische auto's
Elektrische voertuigen database
Bekijk hier alle laadpassen
Onafhankelijke vergelijkingssite voor laadpassen
Contact
Nieuw: Ledenvoordeel!
Inloggen
Home
over-ver
Ambassadeurs
Elektrisch motorrijder Cornee aan het woord
Elektrisch motorrijder Cornee aan het woord
Dit keer is ambassadeur Cornee Bosmans aan het woord. Cornee rijdt een elektrische motor (Zero Motorcycles SR/S) en heeft een elektrische auto (Seat Mii Electric).
Waarom ben je elektrisch gaan rijden?
Duurzaam ondernemen en het voorkomen van milieuschade zijn mijn passie en mijn werk. Ik wilde niet meer voor mijn plezier benzine verbranden. Na de eerste testritten in 2016 en 2017 op elektrische motoren dacht ik "Dit is gaaf! Relatief stil, soepel en vlot" Sindsdien ben ik in het elektrische motoren wereldje gerold en heb ik verschillende elektrische motoren mogen testen. Mijn Zero heb ik sinds 2020. Dat de verbruikskosten veel lager zijn, is mooi meegenomen.
Wanneer pak je jouw motor en wanneer pak je de auto?
De motor pak ik twee keer per week voor woon-werkverkeer. Dit gaat om 60 km enkele reis. Verder maak ik enkele keren per jaar een dagtocht binnen Nederland (met zoon of dochter achterop) en jaarlijks ga ik een lang weekend weg naar het buitenland (300 km per dag). Ik gebruik de motor het hele jaar door, tenzij het te koud / glad is of het veel regent. Dan pak ik de auto, het liefst de elektrische. Maar als mijn vrouw die nodig heeft, de benzineauto. De auto gebruiken we daarnaast als we met het hele gezin weggaan of meer spullen moeten meenemen.
Hoe is het om elektrisch motor te rijden in de praktijk?
Super. Je geniet nog meer van de natuur en het optrekken is verslavend. Wel geluid, maar geen herrie. Op de snelweg kan ik zo’n 120 km rijden. Niet op de snelweg is dit afhankelijk van de weersomstandigheden 150 – 200 km. Thuis aan het stopcontact is het laden ongeveer 4 uur (30-100%). Aan een openbare 3-fasen AC laadpaal 1 à 1,5 uur (max. 6 kW, 20-90%). Mijn motor kan niet aan de snellader (geen CSS).
En hoe ziet het kostenplaatje eruit?
Een elektrische motor is, net zoals bij de auto’s, duurder in de aanschaf t.o.v. van een fossiele motor. Voor een luxe uitvoering is dit zo’n €10.000 euro duurder. In onderhoud is het juist weer voordeliger. Je hoeft geen olie en koelvloeistof te versen, geen kleppen te stellen, geen slijtagedelen aan het motorblok en de versnellingsdelen. In mijn geval hoef ik ook geen ketting te smeren, spannen en vervangen (inclusief tandwielen), want hij heeft riem-aandrijving. Opladen thuis kost me ongeveer 3 euro per lading (we hebben een dynamisch stroomcontract en zonnepanelen)
Heb je ook ervaring met rijden in het buitenland met je motor?
Ja, vorig jaar met mijn vrouw achterop en bagage voor twee personen zijn we naar België geweest. Mijn motormaat met zijn benzinemotor ging ook mee. We zijn naar de westkant geweest en dit ging prima. Alleen het snelwegstuk op de heenweg (tot Goes) viel tegen. Voldoende goed werkende laadpalen gevonden in Vlaanderen. Laden tijdens de lunchpauzes. Dit jaar gaan we naar Luxemburg.
Waarom ben je ambassadeur geworden?
Ambassadeur ben ik geworden, omdat ik met zoveel mogelijk mensen mijn kennis van en ervaring met elektrisch rijden wil delen. Het viel me op dat de vereniging vooral uit autorijders bestond en ik wil de elektrische motoren en scooters ook een stem geven.
Wat was je laatste actie als ambassadeur?
Ik heb een presentatie gegeven over elektrisch rijden aan de Auto Technische Club in Helmond, een groep ervaren rotten uit de autotechniek.
Wat zou je tegen iemand zeggen die twijfelt om ambassadeur te worden?
Het kost niet veel tijd en is leuk om te doen. Hoe meer ambassadeurs, hoe meer draagvlak.