Het belastingvoordeel voor elektrische voertuigen staat onder druk en dreigt een significante impact te hebben op de adoptie van elektrisch rijden in Nederland. Uit het jaarlijkse EV- en Berijdersonderzoek, een gezamenlijk initiatief van de Vereniging Elektrische Rijders, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Rijksuniversiteit Groningen, blijkt dat maar liefst 54% van de elektrische rijders overweegt terug te keren naar een brandstofauto na 2025, wanneer het belastingvoordeel wegvalt.
De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en de verlaagde bijtelling zijn essentiële stimuleringsmaatregelen geweest voor de acceptatie van elektrische voertuigen in Nederland. Echter, met het vooruitzicht dat deze voordelen na 2025 verdwijnen, wordt een elektrische auto aanzienlijk duurder dan een brandstofauto, waardoor 54% van de particuliere en 39% van de zakelijke elektrische rijders overwegen terug te keren naar conventionele brandstofvoertuigen.
Potentiële elektrische rijders
Dit zorgwekkende signaal heeft niet alleen gevolgen voor huidige elektrische rijders, maar ook voor potentiële elektrische voertuiggebruikers. De overstap van brandstofrijders naar elektrische voertuigen is een cruciaal onderdeel van de beoogde milieuwinst in de mobiliteitssector. Het is dan ook aan een nieuw Kabinet om passende maatregelen te vinden om deze trend om te keren en elektrisch rijden aantrekkelijk te houden voor consumenten.
Het onderzoek benadrukt ook het belang van duidelijke communicatie over zowel vaste als variabele kosten van elektrische voertuigen. Met 71% van de elektrische rijders die aangeeft dat het cruciaal is om de totale kosten per maand goed te kunnen vergelijken tussen elektrische en brandstofvoertuigen, is transparante informatievoorziening essentieel voor het behoud van interesse in elektrisch rijden.
Deelauto maakt elektrisch rijden toegankelijk Een andere opvallende bevinding uit het onderzoek is de rol van elektrische deelauto's bij het bevorderen van elektrisch rijden. Ongeveer 50% van de deelautogebruikers geeft aan dat autodelen hen in staat stelt om elektrisch te rijden. Daarbij wordt ook de wens uitgesproken voor volledig elektrische deelauto's.
Het onderzoek werpt ook licht op een nieuwe doelgroep die wordt aangetrokken tot elektrisch rijden, met name onder tweedehands autokopers. Deze groep, die voorheen in gebruikte brandstofauto's reed, stapt nu vaker over naar kleinere elektrische voertuigen, en geeft blijk van minder merktrouw dan bij brandstofauto's.
Private lease ook belangrijk voor transitiePrivate lease blijkt daarnaast een cruciale factor te zijn in de overstap naar elektrisch rijden, waarbij 73% van de private lease-rijders aangeeft dat deze leasevorm hen heeft overtuigd om voor een elektrische auto te kiezen, waarmee het een oplossing biedt voor de hoge aanschafprijs van elektrische voertuigen.
De Vereniging Elektrische Rijders roept op tot actie om de transitie naar elektrisch rijden te ondersteunen en te stimuleren, zodat Nederland zijn positie als leider op het gebied van elektrische mobiliteit kan behouden en verder kan versterken.
EV- en Berijdersonderzoek 2023Wil je het complete rapport lezen, klik dan op
deze link. Hieronder kijk je de video van het webinar terug, waarin we op 7 maart de resultaten deelden en vragen van het publiek beantwoordden.