Wordt
de volgende bedrijfswagen een diesel of een elektrische?
Ondernemers
met bestelauto’s staan voor een belangrijke keus. Wat is verstandig nu in 2025
zero-emissie zones in verschillende binnensteden van kracht worden? Ook in Deventer
en Apeldoorn is dit actueel. Is het verstandig om dit jaar nog een dieselbus
aan te schaffen? Ook de gelijktijdige wijziging van de BPM-regels en
beëindiging van de SEBA-subsidies maken het niet makkelijker. Nu is het moment
om keuzes te maken.
Specifiek
voor ondernemers organiseren de Vereniging Elektrische Rijders (VER), De
Bedrijfswagen Adviseurs en ZutphenEnergie op 4 juni een informatieavond in
Deventer. Ze delen actuele informatie en ervaring uit de dagelijkse praktijk. De
laatste stand van zaken ten aanzien van zero-emissie zones komt ter sprake. Een
onafhankelijke bedrijfswagenadviseur geeft inzage in de kosten. Wat is de Total
Cost of Ownership (TCO) als je alle aspecten meeweegt: investering, subsidie,
afschrijving, belastingen, brandstofkosten en onderhoud. En hoe zit het met
levertijden, de tweedehands markt en de afweging tussen leasen en kopen.
De gebruiksmogelijkheden
van elektrische bedrijfswagens geven voor sommige ondernemers beperkingen. Een
kritische blik daarop ontbreekt niet. Denk aan de actieradius in de praktijk, de
oplaadmogelijkheden en het kleinere laad- en trekvermogen van het voertuig. De
avond geeft inzage in het actuele aanbod van elektrische bedrijfswagens. Tijdens
het informele gedeelte zijn lokale bedrijfsautodealers aanwezig voor meer
informatie.